ziekenhuisgang-46f8c831-bf62-4b20-a81a-cdff89ed628a.jpg
Kwaliteit 30-08-2017

ZN is blij met Transparantie Challenge over patiëntervaringen in ziekenhuizen

Resultaten uit Patient Reported Outcome Measures (PROMs) en Patient Reported Experience Measures (PREMs), vragenlijsten ingevuld door patiënten, vormen een essentiële bron van informatie voor de patiënt. De Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties (NFK) wil het gebruik van PROMs en PREMs een boost geven met de NFK Transparantie Challenge. Zorgverzekeraars Nederland (ZN) juicht dit initiatief van de NFK van harte toe.

De NFK daagt ziekenhuizen uit om transparant te zijn over het gebruik van PROMs en/of PREMs en dit formulier in te vullen. NFK wil hiermee inzicht krijgen in welke ziekenhuizen PROMs en PREMs toepassen. Daarnaast wil de organisatie verkenningstrajecten met ziekenhuizen aangaan, om samen te zoeken naar mogelijkheden om meer uit de PROMs en PREMs te halen. 

Waarom meedoen?
De NFK wil graag dat patiënten nóg meer kunnen profiteren van uitkomsten uit PROMs en/of PREMs. De uitkomsten kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt voor zelfmanagement, gedeelde besluitvorming, voorlichting, belangenbehartiging of keuze-informatie. Het betreft een co-creatie tussen de NFK en het ziekenhuis. Uiteindelijk beslist het ziekenhuis zelf welke informatie het met de NFK deelt en op welke manier. Suzanne van der Meulen, beleidsadviseur bij ZN, is enthousiast: “Goede en betrouwbare keuze-informatie en vooral ook gedeelde besluitvorming geven patiënten handvatten voor meer regie over hun zorg. We roepen ziekenhuizen dan ook op zich bij NFK aan te melden voor deelname.”

Award
Door mee te doen aan de Transparantie Challenge, maakt een ziekenhuis kans op de eerste NFK Transparantie Challenge Award. De award bestaat uit een oorkonde en is een sympathieke aanmoedigingsprijs vanuit het patiëntperspectief. De NFK vraagt hier media-aandacht voor, dit kan het ziekenhuis gebruiken in de eigen communicatie. Aanmelden kan tot 1 september 2017.