Wout Adema-c58ab7a0-6ebf-4774-9379-348e09e97511.jpg
Zorgverzekering 21-03-2019

ZN-directeur Zorg Wout Adema: “Alleen door samenwerking is de patiënt blijvend van goede zorg verzekerd”

Vertrouwen, samenwerking, transparantie en kwaliteit waren vier veel gehoorde termen op De dag van de zorginkoop, een congres waar de laatste ontwikkelingen op het gebied van waardegerichte zorginkoop gedeeld worden. Ook ZN-directeur Zorg Wout Adema sprak op 20 maart op het congres. Zijn belangrijkste boodschap: “Het gaat niet alleen om concurreren, maar juist om samenwerken. We moeten de zorg houdbaar maken, dat is ons gezamenlijke uitgangspunt.  Want alleen door samenwerking is de patiënt blijvend van goede zorg verzekerd.”

Adema ziet hierin een belangrijke rol voor zorginkopers bij zorgverzekeraars en zorgverkopers bij zorgaanbieders. Zorgverleners, gemeenten, zorgverzekeraars en zorgkantoren zitten elk jaar met elkaar om tafel om afspraken te maken over de zorg die geleverd wordt. “Aan die tafel kunnen we samenwerken aan houdbare zorg. Door samen te gaan voor meerjarencontracten. Door als inkopers echt in dialoog te gaan met de zorgaanbieder, zoals nu bij de zorgkantoren al gebeurt. Of door samen de schouders te zetten onder goede regionale samenwerkingen op bijvoorbeeld het gebied van preventie of ouderenzorg.”

Werken in loondienst moet weer lonen
Er zijn tal van gebieden aan te wijzen waarop de samenwerking gezocht kan worden. Op het gebied van digitalisering en eHealth valt nog een wereld te winnen. ICT-systemen van zorginstellingen werken momenteel nog niet goed samen, omdat de systemen van verschillende leveranciers komen en elkaars ‘taal’ niet spreken. Veel eHealth toepassingen zitten nog in een pilot fase en worden nog niet landelijk gebruikt uitgerold.

Ook op het gebied van de arbeidsmarktproblematiek kan er veel beter worden samengewerkt. De vraag naar mensen in de zorg is nog altijd groter dan het aanbod. De directeur zorg ziet hier vooral problemen met het zogenaamde PNIL, Personeel Niet In Loondienst. Daarover schreef hij onlangs een blog. Steeds meer mensen kiezen ervoor om zich in te schrijven als zelfstandige en laten zich zo voor een veel hogere prijs inhuren door de zorgverlener. Dit brengt niet alleen hogere kosten met zich mee. Veel zelfstandigen bedanken namelijk ook voor het werken in de nachtelijke uren of weekenddiensten. Adema: “We moeten ervoor zorgen dat het werken in loondienst weer loont. Dat de 24/7 beschikbaarheid van zorg weer door iedereen gedeeld wordt. Want met almaar hogere personeelskosten en nauwelijks meer arbeidsinzet is de zorg op termijn niet houdbaar.”

Ook zorg in de toekomst
Een andere grote uitdaging waarop samengewerkt moet worden is de macrobetaalbaarheid van de zorg in relatie tot het solidariteitsbeginsel van ons zorgstelsel. Hoe houden we de zorg betaalbaar en beschikbaar voor iedereen? Wout Adema: “Mijn grootse zorg is dat we het vertrouwen verliezen dat de zorg er ook in de toekomst nog voor iedereen is. Mensen maken zich echt druk over wachttijden, medicijntekorten en vragen als: blijft mijn ziekenhuis wel overeind? of heb ik wel een huisarts in de buurt? Die zorgen zullen we samen weg moeten nemen.” Een belangrijke graadmeter daarbij is de klantwaardering. Zorgverzekeraars meten de kwaliteit van zorg onder andere door patiëntervaringen. Zorginkopers laten die kwaliteit zwaar meewegen in de inkoop van zorg. Adema: “En dat moet ook. Want dat is per slot van rekening waar we het voor doen. Goede zorg voor de patiënt, goede zorg voor álle patiënten. Nu, maar vooral ook in de toekomst.”

Lees hier het bericht: Het veranderende zorgkantoor: hoe voeren we het goede gesprek met elkaar? op het congres Dag van de Zorginkoop