laptop werken-c71cb5d9-1fa2-436f-95ad-d733b126125e.jpg
Geestelijke gezondheidszorg 15-04-2019

CZ pakt wachttijden GGZ aan met online hulp bij psychische klachten

CZ kondigt opnieuw een oplossing voor de wachttijden in de GGZ aan in de vorm van digitale hulp.  De zorgverzekeraar werkt samen met Welshop, een initiatief van GGzE voor online hulp bij psychische klachten. Via Welshop kunnen verzekerden van CZ in heel Nederland direct toegang krijgen tot online hulp bij psychische problemen. Zij komen niet op een wachtlijst, maar worden direct geholpen door een aanbieder van hun keuze.

Welshop is de afgelopen jaren ontwikkeld en getest binnen GGzE uit Eindhoven en is nu klaar om uit te breiden naar heel Nederland. Marie-Louise Vossen, bestuurder van GGzE: “Wij vinden dat Welshop een zelfstandige onderneming moet worden zodat alle aanbieders van goede online geestelijke gezondheidszorg er gebruik van kunnen maken. Hierdoor wordt het aanbod groter en kan aan meer mensen direct professionele hulp geboden worden.”

Snel online zorg krijgen
Rens van Oosterhout, Manager GGZ bij CZ, wil dat mensen bij aanmelding altijd de keuze krijgen om een online behandeling te starten. Welshop is daarvoor een belangrijke dienst, volgens Van Oosterhout: “In Welshop zien onze klanten waar ze snel online zorg kunnen krijgen en kunnen ze zelf een keuze maken.”

Halvering wachtlijsten en kosten per patiënt
“Door de lange wachtlijsten en personeelstekorten wordt het voor mensen steeds moeilijker hulp te krijgen. Dit lossen wij op door snelle en directe online behandeling mogelijk te maken. En dat is hard nodig,” zegt Irene Helderman van Welshop. “Mensen kunnen nu zelf kiezen uit meerdere aanbieders van online geestelijke gezondheidszorg.” Helderman is ambitieus: “Met het aanbod in Welshop willen we de wachtlijsten en kosten per patiënt halveren.”