vrouw laptop notebook, internetformaat-a4f28a63-8642-45bd-8bcd-87ec3f7ea6cc.jpg
Geestelijke gezondheidszorg 10-07-2019

Welshop wil met online behandeling de wachttijden in de GGZ terugdringen

“We zien dat behandelaren bij online behandeling per cliënt twintig procent minder tijd besteden, terwijl de cliënt tevreden is. De tijd die ze besparen kunnen ze vervolgens inzetten voor andere cliënten.” Aan het woord is Irene Helderman, initiatiefnemer van Welshop, een webwinkel voor psychisch welzijn. In eerste instantie begin 2018 opgestart door GGzE, maar sinds kort een zelfstandige onderneming in wording die bij dit proces financieel gesteund wordt door CZ. “Onze ambitie is om met Welshop de wachttijden op te lossen en van Nederland het mentaal gezondste land ter wereld te maken.”

 Via Welshop kunnen mensen toegang krijgen tot online coaching en behandeling. Bij een verwijzing door een zorgverlener krijgen ze de zorg vergoed. Als mensen het preventief willen gebruiken, dan betalen ze er zelf voor of bijvoorbeeld hun werkgever. Welshop is gestart met klanten die aangemeld worden bij GGZ-zorgaanbieder GGzE en klanten van CZ die aankloppen bij zorgbemiddeling. Zij komen niet op een wachtlijst, maar worden direct geholpen door een aanbieder van hun keuze. Het aanbod van Welshop bestaat deels uit behandeling en deels uit coaching. Het behandelaanbod is gewoon vergoede zorg, waarvoor een verwijzing nodig is. Met het coachingsdeel richt het platform zich op iedereen die ‘mentaal wil groeien’. Irene Helderman: “Er is nu te veel vraag naar GGZ-zorg maar te weinig capaciteit.  Cliënten moeten soms langs veel professionals voordat ze op de juiste plek zijn. Wij denken dat mensen zelf ook regie kunnen nemen in dit proces door bijvoorbeeld zelf al te kijken wat bij hen past qua behandeling of waar ze zelf al mee aan de slag kunnen.  Op deze manier wordt iemand meer eigenaar van zijn eigen mentale groei.”

Keuzevrijheid en eigen regie voor cliënten
“Voor mensen die GGZ-zorg nodig hebben, is het belangrijk dat ze snel hulp krijgen. Nu weten cliënten vaak niet wat er te kiezen is, terwijl ze wel graag zelf aan de slag willen. Maar daarbij vinden wij het ook belangrijk dat ze dat in hun eigen tijd en op hun eigen plaats kunnen doen, dat er korte lijnen zijn en dat ze klantvriendelijk benaderd worden met een hoog serviceniveau,” zegt Irene Helderman. “De keuzevrijheid en de eigen regie voor de cliënt om zelf aan de slag te gaan zijn voor ons uitgangspunten geweest bij het ontwikkelen van Welshop.” Dat de behandeling niet fysiek plaatsvindt, vinden cliënten geen probleem, volgens Helderman. “De afstand is groter, maar er wordt juist meer nabijheid en intensiteit ervaren door cliënten.”

Er zijn tot nu toe zo’n 115 cliënten die gebruik maken van online behandelingen in de Basis GGZ en Specialistische GGZ via Welshop. Welshop wil snel opschalen met meerdere partijen die online aanbod bieden. “Tot nu toe zijn het nog de behandelingen die we via GGzE aanbieden, maar we zijn in gesprek met andere zorgaanbieders om zich aan te sluiten. Stap voor stap willen we Welshop verder ontwikkelen. We verwachten dit kwartaal al de eerste online zorgaanbieders te kunnen toevoegen.” Daarbij krijgt Welshop sinds kort financiële ondersteuning van zorgverzekeraar CZ. Vanaf volgend jaar is Welshop een zelfstandige onderneming en wordt het mogelijk om het aanbod op de site verder uit te breiden.   

Geen wachttijden
Marieke Verlee, zorginkoper GGZ bij CZ over de redenen om Welshop te ondersteunen: “Wij vinden dat we een belangrijke verantwoordelijkheid hebben bij het terugdringen van de wachttijden in de GGZ. Door online behandelingen aan te bieden, kunnen we de toegankelijkheid van GGZ-zorg vergroten en tegelijkertijd meer én goede behandelingen aanbieden. Wij willen het beste voor onze verzekerden, daarom vinden we het heel belangrijk om de mogelijkheden via online behandelingen te benutten. Het voordeel van Welshop is dat je er direct terecht kunt, er zijn gewoon geen wachttijden.” Irene Helderman van Welshop hoopt dat online behandeling niet meer gezien wordt als ‘second best’: “We horen zoveel positieve ervaringen, dat je je afvraagt waarom we dit cliënten nog zouden willen onthouden. Ik hoop dan ook dat online behandeling zich snel gaat ontwikkelen.“