Den Haag-278144ca-2096-43cf-8d3b-9b4698a49f9c.jpg
Zorgverzekering

Dialoog op Prinsjesdag

Het mooie van Prinsjesdag is natuurlijk in de eerste plaats de folklore – weer of geen weer, het is een feest: de Gouden koets, de paarden, de muziek, feestelijk uitgedoste mensen langs de route. En het is altijd weer spannend welk nieuws het kabinet brengt, al was de spanning er dit jaar wel echt af na alle ‘voorinformatie’. Het is ook een dag om in Den Haag veel mensen van binnen en buiten de zorg te ontmoeten en weer eens bij te praten.

Dit jaar kreeg ik van een aantal mensen reacties op de paginagrote advertentie van Zorgverzekeraars Nederland deze week in de kranten: Je kunt niet iedere Nederlander toegang geven tot de allerbeste zorg zonder af en toe ‘nee’ te verkopen. Was dat onze reactie op Prinsjesdag? vroegen sommigen. Een enkeling dacht zelfs dat we hiermee reageerden op de FNV-actie van afgelopen zaterdag.

Dat is allebei niet het geval. Gelukkig begrepen de meesten wel waarom we dit doen: een goed initiatief om op deze manier de dilemma’s van zorgverzekeraars op de agenda te zetten, zei iemand. En zo is het ook precies bedoeld. Zorgverzekeraars merken elke dag weer dat er weinig kennis over en begrip is voor de rollen en verantwoordelijkheden van partijen in het stelsel. Wij vinden dat verontrustend omdat het uiteindelijk het goed functioneren van het stelsel in de weg kan staan. Daarom hebben we besloten via advertenties onze vragen en dilemma’s op tafel te leggen en vragen we mensen daarover met ons in gesprek te gaan. Niet alleen om te werken aan een beter wederzijds begrip, maar ook om te horen wat we als zorgverzekeraars beter kunnen doen. Hebt u al een kijkje genomen op zorgdialoog.nu. U bent er van harte welkom!

Marianne Lensink,
waarnemend algemeen directeur Zorgverzekeraars Nederland