Zorgverzekeraars positief over meldpunt orthodontie
Eerstelijnszorg 25-03-2015

Zorgverzekeraars positief over meldpunt orthodontie

Zorgverzekeraars vinden het positief dat de NZa, de Consumentenbond en het tv-programma De Monitor het meldpunt orthokosten zijn gestart. Door het meldpunt komt er meer zicht op hoe transparant en volledig orthodontisten en tandartsen over de orthodontiebehandeling zijn richting hun patiënten.

Uit onderzoek van de NZa is gebleken dat de omzet van praktijken min of meer gelijk bleef, terwijl de tarieven voor orthodontie tussen 2011 en 2013 met 32% daalden. De afgelopen jaren behandelden orthodontisten meer mensen en plaatsten duurdere beugels. Mensen kiezen bewust voor innovatieve, mooiere en daarmee dure beugels, zeggen orthodontisten. De NZa onderzoekt onder meer via het meldpunt of beugeldragers die keuze inderdaad bewust maken.

Geen wenselijke ontwikkeling
Ook zorgverzekeraars vinden het belangrijk dat ouders van patiënten goed en volledig geïnformeerd worden over alle mogelijke behandelopties, de voor- en nadelen en de financiële consequenties daarvan. Zorgverzekeraars betwijfelen of dit nu wel altijd gebeurt. Zo bestaat er twijfel over het aanbieden door de orthodontist van de mogelijkheid om een standaardbeugel toe te passen. De indruk bestaat dat niet alle orthodontisten dit doen. Dit geldt ook voor het plaatsen van de beugel in twee sessies in plaats van in één keer. Als daar zorginhoudelijk geen reden voor is moet de patiënt hiervoor bewust kiezen en weten dat het niet noodzakelijk is.

Zorgverzekeraars merken dat meer ouders het maximaal te vergoeden bedrag overschrijden en dus zelf vaak een deel moeten betalen. Dit is geen wenselijke ontwikkeling.

Kijk hier naar de uitzending van De Monitor op 22 maart over dit onderwerp.