8 op de 10 mensen in 2023 succesvol geholpen met wachttijdbemiddeling

Steeds meer mensen maken gebruik van zorgbemiddeling door hun zorgverzekeraar. Dat blijkt uit een rondvraag bij de grootste zorgverzekeraars. Zorgbemiddeling helpt mensen bijvoorbeeld om een geschikte zorgaanbieder te vinden, ook als die zorgaanbieder niet in de buurt is. Daar kunnen ze dan wel eerder terecht voor de juiste zorg.

“De medewerkster heeft haar uiterste best voor mij gedaan, met als gevolg dat ik zorg krijg. Geweldig!” – mevrouw C. Scherpenzeel.

“Mijn probleem werd onmiddellijk serieus genomen en er is snel een oplossing gevonden.” – meneer J. vd Heuvel. 

Zorgbemiddelaars weten welke zorg – waar – beschikbaar is en kunnen verzekerden daardoor goed van informatie voorzien. Een beller naar de afdeling zorgbemiddeling kan gemiddeld zes weken eerder terecht voor (planbare) ziekenhuiszorg. Zorgbemiddeling is gratis voor de verzekerden van de zorgverzekeraar. 

Zorgverzekeraars zijn blij dat ze steeds meer patiënten kunnen helpen via zorgbemiddeling. Niemand vindt het leuk om ziek te zijn, en als je dan ook nog eens lang moet wachten op je behandeling kan dat extra vervelend zijn. Tegelijkertijd geven ze ook aan dat vanwege de stijgende zorgvraag het niet altijd lukt om de patiënt te helpen. Maar een luisterend oor, dat bieden ze altijd. Patiënten kunnen op www.mijnzorgverzekeraar.nl meer informatie vinden over zorgbemiddeling en hun eigen zorgverzekeraar. Daarnaast zijn ook alle wachttijden per regio, per zorginstelling en per specifieke behandeling beschikbaar op www.zorgkaartnederland.nl. Deze website is openbaar en dus voor iedereen vrij toegankelijk.

Uitgelichte artikelen

Bekijk alle berichten
ouderenzorg: oudere man met een verpleegkundige
Langdurige zorg

Zorgverzekeraars Nederland staat achter Hoofdlijnenakkoord Ouderen (HLO)

De ouderenzorg in Nederland staat onder druk. Er komen meer ouderen en minder personeel. Vanuit het belang van hun verzekerden hebben zorgverzekeraars en zorgkantoren, verenigd in Zorgverzekeraars Nederland, intensief meegepraat en meegedacht bij de totstandkoming van het Hoofdlijnenakkoord Ouderenzorg (HLO). Afgelopen dinsdag maakte demissionair staatssecretaris Vicky Maeijer het overeenkomen van het HLO bekend. Iedereen moet toegang houden tot ouderenzorg. Het uitgangspunt is dat ouderen nu en in de toekomst zo lang mogelijk zelfstandig kunnen leven, met toegang tot ondersteuning en zorg wanneer nodig. Dit akkoord is een goede basis voor verdere uitwerking.

Gesprek tussen arts en patient

Vertraging door val kabinet slecht nieuws voor de zorg

De zorg in Nederland staat de komende jaren voor grote uitdagingen. Zonder scherpe keuzes en gericht beleid loopt het tekort aan personeel in de zorg de komende periode enorm op. Om de zorg toegankelijk te houden hebben partijen in de zorg de afgelopen maanden om de tafel gezeten voor een Aanvullend Zorg en Welzijn Akkoord (AZWA) om stappen te zetten richting de toekomst.

Zorgverzekeraars Nederland heeft de Medewerker Beleving Award 2025 gewonnen

Zorgverzekeraars Nederland wint Medewerker Beleving Award 2025

Bij de uitreiking van de Medewerker Beleving Awards 2025 is Zorgverzekeraars Nederland (ZN) de winnaar geworden in de categorie overheid en non-profit.

Bekijk alle berichten