8 op de 10 mensen in 2023 succesvol geholpen met wachttijdbemiddeling

Steeds meer mensen maken gebruik van zorgbemiddeling door hun zorgverzekeraar. Dat blijkt uit een rondvraag bij de grootste zorgverzekeraars. Zorgbemiddeling helpt mensen bijvoorbeeld om een geschikte zorgaanbieder te vinden, ook als die zorgaanbieder niet in de buurt is. Daar kunnen ze dan wel eerder terecht voor de juiste zorg.

“De medewerkster heeft haar uiterste best voor mij gedaan, met als gevolg dat ik zorg krijg. Geweldig!” – mevrouw C. Scherpenzeel.

“Mijn probleem werd onmiddellijk serieus genomen en er is snel een oplossing gevonden.” – meneer J. vd Heuvel. 

Zorgbemiddelaars weten welke zorg – waar – beschikbaar is en kunnen verzekerden daardoor goed van informatie voorzien. Een beller naar de afdeling zorgbemiddeling kan gemiddeld zes weken eerder terecht voor (planbare) ziekenhuiszorg. Zorgbemiddeling is gratis voor de verzekerden van de zorgverzekeraar. 

Zorgverzekeraars zijn blij dat ze steeds meer patiënten kunnen helpen via zorgbemiddeling. Niemand vindt het leuk om ziek te zijn, en als je dan ook nog eens lang moet wachten op je behandeling kan dat extra vervelend zijn. Tegelijkertijd geven ze ook aan dat vanwege de stijgende zorgvraag het niet altijd lukt om de patiënt te helpen. Maar een luisterend oor, dat bieden ze altijd. Patiënten kunnen op www.mijnzorgverzekeraar.nl meer informatie vinden over zorgbemiddeling en hun eigen zorgverzekeraar. Daarnaast zijn ook alle wachttijden per regio, per zorginstelling en per specifieke behandeling beschikbaar op www.zorgkaartnederland.nl. Deze website is openbaar en dus voor iedereen vrij toegankelijk.

Uitgelichte artikelen

Bekijk alle berichten
Langdurige zorg

Zorgverzekeraars Nederland tekent Hoofdlijnenakkoord Ouderen (HLO)

Op donderdag 10 juli hebben 16 partijen uit het zorgveld het Hoofdlijnenakkoord Ouderen (HLO) ondertekend. Het uitgangspunt in dit akkoord is dat ouderen nu en in de toekomst zo lang mogelijk zelfstandig kunnen leven, met toegang tot ondersteuning en zorg wanneer nodig. Dit akkoord is een goede basis voor verdere uitwerking.

Arts meet bloeddruk bij een patient
Eerstelijns­zorg

Monitor MTVP: Meer werkplezier huisartsen en tevreden patiënten

Twee jaar na de start van Meer tijd voor de patiënt (MTVP) zijn huisartsenpraktijken positiever over hun werk en waarderen patiënten de zorg hoog. Ook de samenwerking in de zorg is verbeterd. Wel is er nog extra inzet nodig voor vermindering consulten en diagnostiek. Dat blijkt uit de nieuwste effectmeting MTVP van LHV, InEen en Zorgverzekeraars Nederland (ZN).

Zorgverzekeraars sluiten onderhandelaarsakkoord Aanvullend Zorg- en Welzijnsakkoord (AZWA)

Op woensdag 2 juli hebben de IZA-partijen een onderhandelaarsakkoord over het Aanvullend Zorg- en Welzijnsakkoord (AZWA) bereikt. In het AZWA staat hoe we de zorg in de toekomst goed, betaalbaar en toegankelijk houden voor wie dat nodig heeft.

Bekijk alle berichten