Kwaliteitskader woonzorg in de langdurige GGZ deze maand ingediend bij Zorginstituut Nederland
Het kwaliteitskader woonzorg in de langdurige GGZ is af. Na goedkeuring door Zorginstituut Nederland wordt het kwaliteitskader naar verwachting per 1 juli 2024 van kracht.

Dat het kwaliteitskader af is, is een belangrijke mijlpaal voor de ruim twintig organisaties die hieraan op een constructieve wijze hebben gewerkt sinds de start van de projectgroep mei 2023. Het kader wordt deze maand ingediend bij Zorginstituut Nederland. Zij beoordeelt of het kwaliteitskader voldoet aan de criteria van hun toetsingskader en ingeschreven kan worden in het daarvoor bestemde register. Naar verwachting wordt het kwaliteitskader, na goedkeuring, vanaf 1 juli 2024 van kracht.
Het kwaliteitskader GGZ woonzorg biedt een duidelijk handvat voor passende woonzorg
Het kader geeft een eenduidige beschrijving van de kwaliteit van woonzorg in de langdurige GGZ voor cliënten met een Wlz GGZ-indicatie. Het geeft handvatten en richting over wat goede, passende woonzorg is. De wensen en behoeften van een cliënt zijn het vertrekpunt voor woonzorg, maar dit kan schuren met de (financiële) mogelijkheden, de normen en waarden, de uitgangspunten van de Wet langdurige zorg of de veiligheid van de maatschappij. Het doel van het kwaliteitskader is een gedeelde visie (van cliënt, naaste, (zorg)professional, zorgorganisatie en financiers) op wat goede woonzorg in de langdurige GGZ is en hoe samen te werken aan passende zorg.
Het kwaliteitskader is gemaakt voor iedereen die met langdurige GGZ te maken heeft:
- Cliënten en hun naasten vinden hier duidelijkheid over wat hun zorg inhoudt.
- Zorgprofessionals gebruiken het om samen te leren, te ontwikkelen, te reflecteren en te verbeteren.
- Zorgorganisaties hebben een handvat om de kwaliteit van de zorg vorm te geven, te evalueren en te gebruiken in gesprek met zorgkantoren.
- De zorgkantoren gebruiken het als kader voor de inkoop en contractering.
- De inspectie past het kwaliteitskader toe als toetsingskader.
Het kwaliteitskader GGZ woonzorg is aanvullend op bestaande richtlijnen en zorgstandaarden
Veel aspecten van kwaliteit van zorg staan al beschreven in wet- en regelgeving, richtlijnen, zorgstandaarden en generieke modules, die ook van toepassing zijn op cliënten binnen de Wlz GGZ. Organisaties maken daar gebruik van. Dit kwaliteitskader richt zich op de woonzorg, waar nog geen beschrijving voor was. De vraag naar een kwaliteitskader voor de langdurige GGZ bestond al langer maar tot nog toe was er geen gezamenlijk beeld beschikbaar van wat goede kwaliteit van zorg is. Dat gezamenlijke beeld is er nu wel.
Start implementatie vanaf 1 juli
Het kwaliteitskader wordt deze maand ter beoordeling ingediend bij Zorginstituut Nederland. We verwachten dat, na toetsing door het Zorginstituut, het kader per 1 juli wordt geregistreerd en gepubliceerd.
Uitgelichte artikelen

Zorgverzekeraars: betere wachtlijstinformatie voor ggz-zorg is noodzakelijk voor mensen die zorg nodig hebben
Om een volledig beeld te krijgen bij de omvang van het aantal wachtenden en de bijbehorende wachttijden voor ggz-zorg is het van groot belang dat zoveel mogelijk ggz-zorgaanbieders, goede en betrouwbare wachttijdinformatie aanleveren bij de NZa.

Definitief cijfer: 7 procent verzekerden stapt over naar andere verzekeraar
Ruim 1,2 miljoen verzekerden zijn eind vorig jaar en begin dit jaar overgestapt naar een andere zorgverzekeraar. Dat is 7 procent van de verzekerden. Vektis heeft dit vandaag bekend gemaakt. In het overstapseizoen van 2023/2024 was het overstappercentage 7,4 procent. Dit was het op een na hoogste overstapcijfer sinds 2006.

Drie digitale gezondheidsapps krijgen in 2025 ondersteuning van ZN
Zorgverzekeraars Nederland gaat in 2025 drie digitale gezondheidsapps (diga’s) voor (zelf)zorg aanvullend aan eerstelijnszorg financieel ondersteunen. Deze apps helpen patiënten laagdrempelig en kunnen inzet van zorg voorkomen. Daarnaast zijn de apps belangrijk voor passende zorg en helpen om hybride zorg te realiseren. Op dit moment worden de apps nog niet voldoende gebruikt en dreigen ze te verdwijnen door het ontbreken van financiering. Met huisartsenkoepels LHV en NHG, branchevereniging InEen en leveranciers wordt samengewerkt aan een structurele oplossing zodat wetenschappelijk bewezen gezondheidsapps blijvend kunnen worden ingezet.