Nieuw Generiek Kompas “Samen werken aan kwaliteit van bestaan” bevordert een open gesprek over kwaliteit van bestaan en samenwerking
Een krachtige alliantie van diverse partijen heeft het Generiek Kompas "Samen werken aan kwaliteit van bestaan" ontwikkeld. Dit Kompas voor ouderenzorg is gericht op het optimaliseren van het leven van individuen in verschillende zorgfases. Het Zorginstituut toetst het Kompas. Het is de verwachting dat het Generiek Kompas per 1 januari 2024 in werking kan treden.

Het nieuw Generiek Kompas genaamd “Samen werken aan kwaliteit van bestaan” is gemaakt door samenwerkende partijen vanuit drie clusters met elk hun eigen perspectief.
1) Mens, burger, cliënt, patiënt, mantelzorg
2) Aanbieders en professionals
3) Financiers
Kwaliteit van bestaan
In het Kompas is beschreven dat behoud van de eigen regie belangrijk is voor kwaliteit van bestaan, waardoor individuen in staat zijn hun leven te leiden volgens hun persoonlijke voorkeuren. Het benadrukt het voorkomen van een grotere zorgvraag door te kijken naar de mogelijkheden die mensen zelf en samen kunnen benutten. Hierbij wordt expliciet ruimte gecreëerd voor het nemen van eigen beslissingen en het uitoefenen van eigen regie over het leven. Daarbij worden de meest kwetsbaren niet vergeten.
Samenwerking voor verbeterde kwaliteit van bestaan
Het Kompas biedt niet alleen inzicht in wat men mag verwachten van ondersteuning, zorg en behandeling bij een zorgvraag, maar legt ook sterk de nadruk op samenwerking tussen mensen met een zorgvraag, professionals, mantelzorgers en andere betrokkenen. Deze samenwerking is gericht op het afstemmen van zorg op de individuele behoeften en voorkeuren, waardoor de zorg kan aansluiten op het leven dat mensen willen leiden. Hierdoor wordt de eigen regie en autonomie van mensen versterkt, wat bijdraagt aan een verbeterde kwaliteit van bestaan. Het Kompas sluit aan bij verschillende zorgfases, van thuiszorg tot verpleeghuiszorg.
Veranderbeweging voor kwaliteit van bestaan
Het Kompas stimuleert een open gesprek. We kijken daarbij vanuit een brede blik naar kwaliteit van bestaan, waarbij het leven van mensen centraal staat en zorg wordt geboden waar nodig. Het beoogt een verschuiving van organisatiefocus naar netwerken, van personeelsnorm naar passende deskundigheidsmix en van fysieke ondersteuning, zorg en behandeling naar bredere inzet van technologie. Belangrijke uitgangspunten zijn respect, open gesprek, samenwerking en ruimte voor professionaliteit.
Betrokken partijen
Een brede vertegenwoordiging van partijen, betrokken bij kwaliteit van bestaan en de (in)formele zorg, werkte mee aan de totstandkoming van het nieuwe Kompas: ActiZ, ANBO, BPSW, BVKZ, KBO-PCOB, Koepel Gepensioneerden, LOC Waardevolle zorg, MantelzorgNL, NCZ, Patientenfederatie Nederland, Nederlands Instituut van Psychologen, NOOM, Sociaal werk Nederland, SOMNL, SPOT, V&VN, Verenso, Zorgthuisnl en Zorgverzekeraars Nederland. Lea Bouwmeester is onafhankelijk voorzitter.
Indiening bij het Zorginstituut
Alle betrokken partijen omarmen unaniem deze vooruitstrevende beweging. De Patiëntenfederatie onderschrijft wel de richting maar onthoudt zich van steun omdat zij het Kompas onvoldoende concreet vindt.
Toetsing bij Zorginstituut en inwerkingtreding
Het Kompas wordt aangeboden aan het Zorginstituut namens de indienende partijen vanuit de drie clusters. Afhankelijk van die toetsing kan het Kompas per 1 januari 2024 in werking treden. Daarmee komen dan de kwaliteitskaders verpleeghuiszorg, wijkverpleging en het addendum over de Wlz-zorg thuis te vervallen.
Uitgelichte artikelen

ZN roept politiek op om vast te houden aan gemaakte afspraken zorgakkoord
Zorgverzekeraars Nederland vindt dat het demissionaire kabinet vol moet inzetten op de uitvoering van het zorgakkoord.

ZN ondersteunt doorontwikkeling van Helpdesk Digitale Zorg
Digitale en hybride zorg wordt steeds meer gemeengoed. Het is daarom belangrijk dat iedereen in Nederland deze zorg ook kan gebruiken. Mensen met niet-medische vragen over digitale en hybride zorg hebben een plek nodig waar zij met deze vragen terechtkunnen. Helpdesk Digitale Zorg (HDZ) is zo’n plek. Zorgverzekeraars Nederland ondersteunt HDZ met een eenmalige bijdrage voor de doorontwikkeling van haar diensten. Zo krijgen verzekerden betere toegang tot digitale zorg.

ZN ondertekent het Aanvullend Zorg- en Welzijnsakkoord
Het Aanvullend Zorg- en Welzijnsakkoord (AZWA) is maandag 8 september bij Gezondheidscentrum de Rubenshoek in Den Haag door Zorgverzekeraars Nederland (ZN) samen met andere zorg- en welzijnsorganisaties en het ministerie van VWS ondertekend. Met het akkoord wordt een belangrijke stap richting de toekomst gezet. Zorgverzekeraars zullen zich vanuit hun rol de komende periode vol inzetten om bij te dragen aan de acties uit het AZWA. Het is belangrijk dat er op korte termijn inzicht komt in de wachtlijsten en dat er doorbraakmiddelen beschikbaar komen.