Geestelijke gezondheids­zorg

Openbaar maken van cliëntervaringen maakt kwaliteit ggz-zorg inzichtelijker

Cliënten die hun ervaringen in de ambulante geestelijke gezondheidszorg (ggz) en verslavingszorg (vz) invullen via een vragenlijst, geven op die manier andere cliënten inzicht hun ervaringen met de zorgaanbieder.

De betrokken zorginstellingen zijn vanaf nu namelijk verplicht om de vragenlijsten met cliëntervaringen te verzamelen en openbaar te maken. Nieuwe cliënten kunnen vervolgens binnenkort met deze informatie beter geïnformeerde keuzes maken voor hun eigen behandeling. De vragenlijst en de publicatie daarvan zijn tot stand gekomen door een samenwerking van Zorgverzekeraars Nederland, de Nederlandse ggz, MIND en Zorginstituut Nederland.

Via de Consumer Quality index (CQi) beantwoorden cliënten vragen over hun ervaringen met de door hen ontvangen zorg. Vragen die cliënten beantwoorden zijn bijvoorbeeld: Kreeg u makkelijk contact met uw behandelaar? Kon u meebeslissen over de behandeling? Bent u tevreden over het resultaat van uw behandeling? Het openbaar maken van de uitkomsten helpt niet alleen andere cliënten bij het kiezen voor een behandelaar of behandeling maar geeft zorgorganisaties zicht op hoe de kwaliteit van de zorg wordt ervaren. Bovendien kunnen zorgverzekeraars er gebruik van maken bij inkoopgesprekken met de ggz-aanbieders.

Ervaringen in najaar 2021 zichtbaar

Ggz-organisaties leveren uiterlijk 1 augustus 2021 de gegevens van januari 2021 tot 1 juli 2021 aan via het GGZ Dataportaal. De scores uit de vragenlijsten worden uiterlijk 1 september 2021 aangeleverd aan het Zorginstituut Nederland en vervolgens zichtbaar gemaakt voor andere cliënten en bijvoorbeeld zorgverzekeraars via de website www.zorginzicht.nl. Vanaf het najaar 2021 worden de gegevens ook getoond op de MIND website www.kiezenindegzz.nl.

Uitgelichte artikelen

Bekijk alle berichten
Arts en patient in gesprek
Eerstelijns­zorg

Handreiking contractering regionale eerstelijns-samenwerkingsverbanden beschikbaar

Om de eerstelijnszorg in de regio te versterken, wordt geïnvesteerd in regionale eerstelijnssamenwerkingsverbanden (RESV’s) en hechte wijkverbanden. Vanaf 2027 kunnen zorgverzekeraars RESV's contracteren. Het ontwikkelen van een RESV vraagt om een helder plan, duidelijke kaders en goede inhoudelijke afspraken. De ‘Handreiking Contractering RESV’ geeft zorgaanbieders en financiers de juiste handvatten om een RESV-plan op te stellen en de benodigde stappen richting contractering te zetten.

Verpleegkundige en oudere wandelen buiten
Langdurige zorg

Eerste rode dradenanalyse kwaliteitsbeelden Generiek Kompas

De eerste rode dradenanalyse van kwaliteitsbeelden in de VVT-sector, uitgevoerd door Berenschot, geeft een waardevolle eerste blik op hoe zorgorganisaties aan de slag zijn gegaan met het Generiek Kompas. Het onderzoek laat zien dat organisaties veel thema’s uit het Kompas omarmen en al flinke stappen zetten richting meer persoonsgerichte en toekomstbestendige zorg.

ZN 30 jaar lustrumviering oud-collega’s

ZN bestaat 30 jaar en dat vieren we samen! Op 26 november staat er een feestelijke lustrumviering op de agenda.

Bekijk alle berichten