Geestelijke gezondheids­zorg

Openbaar maken van cliëntervaringen maakt kwaliteit ggz-zorg inzichtelijker

Cliënten die hun ervaringen in de ambulante geestelijke gezondheidszorg (ggz) en verslavingszorg (vz) invullen via een vragenlijst, geven op die manier andere cliënten inzicht hun ervaringen met de zorgaanbieder.

De betrokken zorginstellingen zijn vanaf nu namelijk verplicht om de vragenlijsten met cliëntervaringen te verzamelen en openbaar te maken. Nieuwe cliënten kunnen vervolgens binnenkort met deze informatie beter geïnformeerde keuzes maken voor hun eigen behandeling. De vragenlijst en de publicatie daarvan zijn tot stand gekomen door een samenwerking van Zorgverzekeraars Nederland, de Nederlandse ggz, MIND en Zorginstituut Nederland.

Via de Consumer Quality index (CQi) beantwoorden cliënten vragen over hun ervaringen met de door hen ontvangen zorg. Vragen die cliënten beantwoorden zijn bijvoorbeeld: Kreeg u makkelijk contact met uw behandelaar? Kon u meebeslissen over de behandeling? Bent u tevreden over het resultaat van uw behandeling? Het openbaar maken van de uitkomsten helpt niet alleen andere cliënten bij het kiezen voor een behandelaar of behandeling maar geeft zorgorganisaties zicht op hoe de kwaliteit van de zorg wordt ervaren. Bovendien kunnen zorgverzekeraars er gebruik van maken bij inkoopgesprekken met de ggz-aanbieders.

Ervaringen in najaar 2021 zichtbaar

Ggz-organisaties leveren uiterlijk 1 augustus 2021 de gegevens van januari 2021 tot 1 juli 2021 aan via het GGZ Dataportaal. De scores uit de vragenlijsten worden uiterlijk 1 september 2021 aangeleverd aan het Zorginstituut Nederland en vervolgens zichtbaar gemaakt voor andere cliënten en bijvoorbeeld zorgverzekeraars via de website www.zorginzicht.nl. Vanaf het najaar 2021 worden de gegevens ook getoond op de MIND website www.kiezenindegzz.nl.

Uitgelichte artikelen

Bekijk alle berichten
ouderenzorg: oudere man met een verpleegkundige
Langdurige zorg

Zorgverzekeraars Nederland staat achter Hoofdlijnenakkoord Ouderen (HLO)

De ouderenzorg in Nederland staat onder druk. Er komen meer ouderen en minder personeel. Vanuit het belang van hun verzekerden hebben zorgverzekeraars en zorgkantoren, verenigd in Zorgverzekeraars Nederland, intensief meegepraat en meegedacht bij de totstandkoming van het Hoofdlijnenakkoord Ouderenzorg (HLO). Afgelopen dinsdag maakte demissionair staatssecretaris Vicky Maeijer het overeenkomen van het HLO bekend. Iedereen moet toegang houden tot ouderenzorg. Het uitgangspunt is dat ouderen nu en in de toekomst zo lang mogelijk zelfstandig kunnen leven, met toegang tot ondersteuning en zorg wanneer nodig. Dit akkoord is een goede basis voor verdere uitwerking.

Gesprek tussen arts en patient

Vertraging door val kabinet slecht nieuws voor de zorg

De zorg in Nederland staat de komende jaren voor grote uitdagingen. Zonder scherpe keuzes en gericht beleid loopt het tekort aan personeel in de zorg de komende periode enorm op. Om de zorg toegankelijk te houden hebben partijen in de zorg de afgelopen maanden om de tafel gezeten voor een Aanvullend Zorg en Welzijn Akkoord (AZWA) om stappen te zetten richting de toekomst.

Zorgverzekeraars Nederland heeft de Medewerker Beleving Award 2025 gewonnen

Zorgverzekeraars Nederland wint Medewerker Beleving Award 2025

Bij de uitreiking van de Medewerker Beleving Awards 2025 is Zorgverzekeraars Nederland (ZN) de winnaar geworden in de categorie overheid en non-profit.

Bekijk alle berichten