Geestelijke gezondheids­zorg

Openbaar maken van cliëntervaringen maakt kwaliteit ggz-zorg inzichtelijker

Cliënten die hun ervaringen in de ambulante geestelijke gezondheidszorg (ggz) en verslavingszorg (vz) invullen via een vragenlijst, geven op die manier andere cliënten inzicht hun ervaringen met de zorgaanbieder.

De betrokken zorginstellingen zijn vanaf nu namelijk verplicht om de vragenlijsten met cliëntervaringen te verzamelen en openbaar te maken. Nieuwe cliënten kunnen vervolgens binnenkort met deze informatie beter geïnformeerde keuzes maken voor hun eigen behandeling. De vragenlijst en de publicatie daarvan zijn tot stand gekomen door een samenwerking van Zorgverzekeraars Nederland, de Nederlandse ggz, MIND en Zorginstituut Nederland.

Via de Consumer Quality index (CQi) beantwoorden cliënten vragen over hun ervaringen met de door hen ontvangen zorg. Vragen die cliënten beantwoorden zijn bijvoorbeeld: Kreeg u makkelijk contact met uw behandelaar? Kon u meebeslissen over de behandeling? Bent u tevreden over het resultaat van uw behandeling? Het openbaar maken van de uitkomsten helpt niet alleen andere cliënten bij het kiezen voor een behandelaar of behandeling maar geeft zorgorganisaties zicht op hoe de kwaliteit van de zorg wordt ervaren. Bovendien kunnen zorgverzekeraars er gebruik van maken bij inkoopgesprekken met de ggz-aanbieders.

Ervaringen in najaar 2021 zichtbaar

Ggz-organisaties leveren uiterlijk 1 augustus 2021 de gegevens van januari 2021 tot 1 juli 2021 aan via het GGZ Dataportaal. De scores uit de vragenlijsten worden uiterlijk 1 september 2021 aangeleverd aan het Zorginstituut Nederland en vervolgens zichtbaar gemaakt voor andere cliënten en bijvoorbeeld zorgverzekeraars via de website www.zorginzicht.nl. Vanaf het najaar 2021 worden de gegevens ook getoond op de MIND website www.kiezenindegzz.nl.

Uitgelichte artikelen

Bekijk alle berichten
Mensen houden elkaars handen vast

Zorgverzekeraars: betere wachtlijstinformatie voor ggz-zorg is noodzakelijk voor mensen die zorg nodig hebben

Om een volledig beeld te krijgen bij de omvang van het aantal wachtenden en de bijbehorende wachttijden voor ggz-zorg is het van groot belang dat zoveel mogelijk ggz-zorgaanbieders, goede en betrouwbare wachttijdinformatie aanleveren bij de NZa.

Iemand werkt op een tablet

Definitief cijfer: 7 procent verzekerden stapt over naar andere verzekeraar

Ruim 1,2 miljoen verzekerden zijn eind vorig jaar en begin dit jaar overgestapt naar een andere zorgverzekeraar. Dat is 7 procent van de verzekerden. Vektis heeft dit vandaag bekend gemaakt. In het overstapseizoen van 2023/2024 was het overstappercentage 7,4 procent. Dit was het op een na hoogste overstapcijfer sinds 2006.

Digitalisering

Drie digitale gezondheidsapps krijgen in 2025 ondersteuning van ZN

Zorgverzekeraars Nederland gaat in 2025 drie digitale gezondheidsapps (diga’s) voor (zelf)zorg aanvullend aan eerstelijnszorg financieel ondersteunen. Deze apps helpen patiënten laagdrempelig en kunnen inzet van zorg voorkomen. Daarnaast zijn de apps belangrijk voor passende zorg en helpen om hybride zorg te realiseren. Op dit moment worden de apps nog niet voldoende gebruikt en dreigen ze te verdwijnen door het ontbreken van financiering. Met huisartsenkoepels LHV en NHG, branchevereniging InEen en leveranciers wordt samengewerkt aan een structurele oplossing zodat wetenschappelijk bewezen gezondheidsapps blijvend kunnen worden ingezet.

Bekijk alle berichten