Openbaar maken van cliëntervaringen maakt kwaliteit ggz-zorg inzichtelijker
Cliënten die hun ervaringen in de ambulante geestelijke gezondheidszorg (ggz) en verslavingszorg (vz) invullen via een vragenlijst, geven op die manier andere cliënten inzicht hun ervaringen met de zorgaanbieder.
De betrokken zorginstellingen zijn vanaf nu namelijk verplicht om de vragenlijsten met cliëntervaringen te verzamelen en openbaar te maken. Nieuwe cliënten kunnen vervolgens binnenkort met deze informatie beter geïnformeerde keuzes maken voor hun eigen behandeling. De vragenlijst en de publicatie daarvan zijn tot stand gekomen door een samenwerking van Zorgverzekeraars Nederland, de Nederlandse ggz, MIND en Zorginstituut Nederland.
Via de Consumer Quality index (CQi) beantwoorden cliënten vragen over hun ervaringen met de door hen ontvangen zorg. Vragen die cliënten beantwoorden zijn bijvoorbeeld: Kreeg u makkelijk contact met uw behandelaar? Kon u meebeslissen over de behandeling? Bent u tevreden over het resultaat van uw behandeling? Het openbaar maken van de uitkomsten helpt niet alleen andere cliënten bij het kiezen voor een behandelaar of behandeling maar geeft zorgorganisaties zicht op hoe de kwaliteit van de zorg wordt ervaren. Bovendien kunnen zorgverzekeraars er gebruik van maken bij inkoopgesprekken met de ggz-aanbieders.
Ervaringen in najaar 2021 zichtbaar
Ggz-organisaties leveren uiterlijk 1 augustus 2021 de gegevens van januari 2021 tot 1 juli 2021 aan via het GGZ Dataportaal. De scores uit de vragenlijsten worden uiterlijk 1 september 2021 aangeleverd aan het Zorginstituut Nederland en vervolgens zichtbaar gemaakt voor andere cliënten en bijvoorbeeld zorgverzekeraars via de website www.zorginzicht.nl. Vanaf het najaar 2021 worden de gegevens ook getoond op de MIND website www.kiezenindegzz.nl.
Uitgelichte artikelen
Oproep ZN aan Tweede Kamer ouderenzorg debat
Op woensdag 16 oktober debatteert de Tweede Kamer over de ouderenzorg en -huisvesting in ons land. Het aantal ouderen dat afhankelijk is van zorg neemt snel toe, terwijl het aantal zorgprofessionals simpelweg niet kan toenemen.
Zorgverzekeraars nemen aanvullende maatregelen in de strijd tegen medicijntekorten
Zorgverzekeraars maken zich zorgen over medicijntekorten. Om beter inzicht te krijgen in de aard en omvang ervan heeft Zorgverzekeraars Nederland onderzoek laten doen door onderzoeksbureau Gupta Strategists (oktober 2024) over de data van 2022 en 2023. Dit onderzoek laat onder andere zien dat de medicijntekorten groter worden. Ook de door zorgverzekeraars ingekochte, preferente middelen laten tekorten zien. Elk tekort is er een te veel en daarom nemen zorgverzekeraars per direct een aantal maatregelen in het preferentiebeleid. Daarnaast wordt een beroep gedaan op anderen zoals het ministerie en de apothekers om dit probleem gezamenlijk aan te pakken. Daarbij is het zo snel mogelijk creëren en uitwisselen van transparante data over tekorten, bijvoorbeeld bij een onafhankelijke derde partij, essentieel. Alleen zo krijgen we een compleet beeld van de tekorten en kunnen we samenwerken aan structurele oplossingen in het belang van de patiënten.
Visie op een toekomstbestendig woon(zorg)landschap voor ouderen
Zorgkantoren en zorgverzekeraars hebben samen hun visie op een toekomstbestendig woon(zorg)landschap voor ouderen opgesteld, als uitwerking van het thema wonen in de visie 'Ouderenzorg van de toekomst'.