Reactie berichtgeving CAO-overleg ziekenhuizen
Alle zorgverzekeraars in Nederland zijn voorstander van een passende beloning voor zorgmedewerkers. We vinden het belangrijk dat hierover zo snel mogelijk duidelijkheid komt, ook in het belang van patiënten en verzekerden. Uiteindelijk is niemand erbij gebaat als, door ziekteverzuim of stakingen, zorg wordt uitgesteld. Maar we vinden ook dat het aan de ziekenhuizen zelf is om met hun medewerkers en de vakbonden tot goede afspraken te komen.
Samen met zorgaanbieders zorgen zorgverzekeraars ervoor dat er voldoende, goede zorg beschikbaar is voor alle Nederlanders. Daar zijn en voelen we ons verantwoordelijk voor. Maar het is óók onze taak om op de portemonnee van verzekerden te passen, zeker in deze dure tijden. Door de inflatie, stijgende lonen, stijgende energieprijzen en toenemende zorgkosten is dat dit jaar een extra grote uitdaging. Al het geld dat wij uitgeven, is immers premiegeld van ons allemaal.
In de gesprekken met ziekenhuizen zijn de uitdagende (economische) omstandigheden, hoge energiekosten en inflatie, maar ook de onzekerheid over de CAO onderwerp van gesprek. Waar tijdens de gesprekken over de contracten voor 2023 bleek dat er extra geld nodig was; is dat ook beschikbaar gesteld. Het leidde in het afgelopen jaar tot een forse stijging van de zorgpremies.
Ook dit jaar kijken wij per ziekenhuis naar de specifieke situatie en maken wij graag samen afspraken over voldoende passende zorg. Als er financiële problemen bij ziekenhuizen ontstaan is er ruimte voor maatwerk en zijn zorgverzekeraars altijd bereid tot een gesprek. De toegankelijkheid van de zorg én de hoogte van de zorgpremie blijven daarin altijd een aspect waar we als zorgverzekeraars rekening mee houden.
Wij hopen dat het de werkgevers en de bonden lukt om alsnog tot overstemming te komen en dat stakingen worden voorkomen.
Uitgelichte artikelen

ZN roept politiek op om vast te houden aan gemaakte afspraken zorgakkoord
Zorgverzekeraars Nederland vindt dat het demissionaire kabinet vol moet inzetten op de uitvoering van het zorgakkoord.

ZN ondersteunt doorontwikkeling van Helpdesk Digitale Zorg
Digitale en hybride zorg wordt steeds meer gemeengoed. Het is daarom belangrijk dat iedereen in Nederland deze zorg ook kan gebruiken. Mensen met niet-medische vragen over digitale en hybride zorg hebben een plek nodig waar zij met deze vragen terechtkunnen. Helpdesk Digitale Zorg (HDZ) is zo’n plek. Zorgverzekeraars Nederland ondersteunt HDZ met een eenmalige bijdrage voor de doorontwikkeling van haar diensten. Zo krijgen verzekerden betere toegang tot digitale zorg.

ZN ondertekent het Aanvullend Zorg- en Welzijnsakkoord
Het Aanvullend Zorg- en Welzijnsakkoord (AZWA) is maandag 8 september bij Gezondheidscentrum de Rubenshoek in Den Haag door Zorgverzekeraars Nederland (ZN) samen met andere zorg- en welzijnsorganisaties en het ministerie van VWS ondertekend. Met het akkoord wordt een belangrijke stap richting de toekomst gezet. Zorgverzekeraars zullen zich vanuit hun rol de komende periode vol inzetten om bij te dragen aan de acties uit het AZWA. Het is belangrijk dat er op korte termijn inzicht komt in de wachtlijsten en dat er doorbraakmiddelen beschikbaar komen.