Zorgcontractering 2023

Zorgverzekeraars kopen elk jaar voor miljarden aan zorg in voor hun verzekerden. Daarbij is het uitgangspunt voor verzekeraars om de betaalbaarheid van de zorgpremie en de toegankelijkheid van zorg voor verzekerden te kunnen waarborgen.

Op 1 april maken zorgverzekeraars hun inkoopbeleid voor het komende jaar bekend. Zorgaanbieders leveren normaal gesproken de offerte begin september aan bij de zorgverzekeraar.

De zorgpremie en polisvoorwaarden worden voor 12 november bekend gemaakt. Het is in het belang van verzekerden, die in de daarop volgende periode een keuze moeten maken voor een polis, dat transparant is met welke zorgaanbieder wel en met welke geen contract is gesloten en wat daarvan de gevolgen zijn.

De inkooponderhandelingen van zorgverzekeraars voor 2023 met zorgaanbieders zijn door onder andere de inflatie, hoge energiekosten, CAO-eisen en de toenemende zorgkosten complexer dan ooit. Daarbij is het uitgangspunt voor verzekeraars om de betaalbaarheid van de zorgpremie en de toegankelijkheid van zorg voor verzekerden te kunnen waarborgen. In sommige gevallen is er met zorgaanbieders nog geen overeenstemming bereikt, ook omdat veel aanbieders de offerte pas veel later hebben aangeleverd dan gebruikelijk. Het wreekt zich dat zorgverzekeraars de informatie rond contractering tijdig bekend moeten maken, maar dat die eis er voor zorgaanbieders niet is. In veel gevallen zijn er al wel contracten gesloten.

Zorgaanbieders en zorgverzekeraars hebben samen de verantwoordelijkheid duidelijkheid voor verzekerden te verschaffen. Zorgverzekeraars Nederland begrijpt dat de huidige situatie tot vragen bij verzekerden kan leiden. Wie vragen heeft kan het beste contact opnemen met zijn of haar eigen zorgverzekeraar.

Uitgelichte artikelen

Bekijk alle berichten
Oudere dame en jong meisje spelen mens erger je niet

ZN roept politiek op om vast te houden aan gemaakte afspraken zorgakkoord

Zorgverzekeraars Nederland vindt dat het demissionaire kabinet vol moet inzetten op de uitvoering van het zorgakkoord.

Iemand werkt op een tablet
Digitalisering

ZN ondersteunt doorontwikkeling van Helpdesk Digitale Zorg

Digitale en hybride zorg wordt steeds meer gemeengoed. Het is daarom belangrijk dat iedereen in Nederland deze zorg ook kan gebruiken. Mensen met niet-medische vragen over digitale en hybride zorg hebben een plek nodig waar zij met deze vragen terechtkunnen. Helpdesk Digitale Zorg (HDZ) is zo’n plek. Zorgverzekeraars Nederland ondersteunt HDZ met een eenmalige bijdrage voor de doorontwikkeling van haar diensten. Zo krijgen verzekerden betere toegang tot digitale zorg.

Ondertekening AZWA 8 september 2025

ZN ondertekent het Aanvullend Zorg- en Welzijnsakkoord

Het Aanvullend Zorg- en Welzijnsakkoord (AZWA) is maandag 8 september bij Gezondheidscentrum de Rubenshoek in Den Haag door Zorgverzekeraars Nederland (ZN) samen met andere zorg- en welzijnsorganisaties en het ministerie van VWS ondertekend. Met het akkoord wordt een belangrijke stap richting de toekomst gezet. Zorgverzekeraars zullen zich vanuit hun rol de komende periode vol inzetten om bij te dragen aan de acties uit het AZWA. Het is belangrijk dat er op korte termijn inzicht komt in de wachtlijsten en dat er doorbraakmiddelen beschikbaar komen.

Bekijk alle berichten