Zorgverzekeraars blijven informatievoorziening contractering verbeteren

Om verzekerden goed te informeren tijdens het overstapseizoen, hebben zorgverzekeraars afgelopen jaar gebruik gemaakt van uniforme boodschappen die de status van de contractering weergeven. Deze teksten zijn overlegd met de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) en andere betrokken partijen, waaronder de Consumentenbond. Naar nu blijkt is er toch twijfel ontstaan of alle teksten helder genoeg zijn.

Ziekenhuisgang waarin een ziekenhuisbed wordt geduwd door een verpleegkundige.

Hoewel zorgverzekeraars de contractering in 2023 eerder rond hadden dan de jaren daarvoor, is er soms meer tijd nodig om met een zorgaanbieder tot afspraken te komen over prijs en kwaliteit van de zorg. In het belang van hun verzekerden werken zorgverzekeraars voortdurend aan het verbeteren van het inkopen van zorg én ook aan de informatie hierover. Zorgverzekeraars onderhandelen met zorgaanbieders in de hele breedte van de zorg. En zijn zich daarbij zeer bewust van het feit dat ze met de portemonnee van de verzekerden zorg inkopen. Verzekerden betalen tenslotte hun premies om de beste zorg te kunnen krijgen.

Zorgverzekeraars vinden het net als de NZa belangrijk om zo duidelijk mogelijk aan hun verzekerden te communiceren over de status van de contractering. Daarom verbeteren zorgverzekeraars continu de informatievoorziening naar hun verzekerden. Dat blijven we doen – ook dit jaar – samen met verzekerden (via klantenpanels), de NZa, de Consumentenbond en de Patiëntenfederatie.

 

Uitgelichte artikelen

Bekijk alle berichten
Passende zorg

Wet kwaliteitsregistraties zorg aangenomen: belangrijke stap voor uitkomstgerichte en passende zorg

Zorgverzekeraars zijn blij dat de Wet kwaliteitsregistraties zorg door de Eerste Kamer is aangenomen. Deze wet vormt een stevige en langverwachte basis om kwaliteitsregistraties in de medisch-specialistische zorg beter te organiseren en te borgen. Voor zorgverzekeraars is dit een cruciale stap in de verdere ontwikkeling van uitkomstgerichte zorg en het realiseren van passende zorg voor elke patiënt.

Digitalisering

Werkbezoek van ZN aan Altide: zorg op afstand, altijd dichtbij

ZN ging op werkbezoek bij Altide om te zien wat de mogelijkheden zijn van digitale zorg. Altide is een medisch servicecentrum dat 24 uur per dag, 7 dagen per week zorg op afstand levert aan ruim 200 zorgorganisaties in Nederland.

Medisch specialistische zorg

Herverdelingsscenario’s kankerzorg en vaatchirurgie gepubliceerd

Vandaag, maandag 3 november, zijn de zogenoemde herverdelingsscenario’s voor hoog-complexe zorg gepubliceerd op de website van Zorginstituut Nederland. Dit zijn de afspraken die op regionaal niveau zijn gemaakt over de herverdeling van hoog-complexe oncologische en vaatchirurgische zorg. In deze herverdelingsscenario's is te zien in welke ziekenhuizen bepaalde complexe oncologische en vaatchirurgische behandelingen worden geconcentreerd en welke ziekenhuizen deze zorg niet (meer) leveren. De herverdeling vindt plaats per 1 januari 2026, tenzij hier andere afspraken over zijn gemaakt; dan wordt dit uiterlijk 1 januari 2027 gerealiseerd.

Bekijk alle berichten