Zorgverzekeraars: meer zicht op fraude door samenwerking
Zorgverzekeraars hebben in 2021 ruim duizend fraudeonderzoeken afgerond.
In 649 gevallen bleek daadwerkelijk sprake van fraude, in totaal is daarmee een bedrag van ruim 17 miljoen euro gemoeid. Zorgverzekeraars werken steeds meer samen de Nederlandse arbeidsinspectie en toezichthouders NZA en IGJ omdat zij zien dat fraudeonderzoeken steeds complexer worden. Zij zetten daarnaast extra in op het voorkomen van fraude. Dit staat in de jaarrapportage fraudebeheersing 2021 van alle zorgverzekeraars.
Zorgverzekeraars zien dat fraudeonderzoeken steeds complexer worden. Bij het onderzoeken van fraudesignalen werken zorgverzekeraars daarom steeds intensiever samen met het Informatie Knooppunt Zorgfraude, waar de signalen gedeeld kunnen worden met ketenpartners zoals de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa), Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) en Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA). Op die manier kunnen belemmeringen, zoals onvoldoende onderzoeksbevoegdheid, gebrek aan medewerking of bewijsstukken, ondervangen worden.
Jaarrapportage
Vorig jaar zijn 1053 fraudeonderzoeken afgerond, ruim 200 meer dan in 2020. Bij zo’n 60% van de onderzochte zaken werd fraude vastgesteld, waaronder in de sectoren wijkverpleging (54%) en paramedische zorg (16%). Daarnaast werd relatief vaak fraude vastgesteld met persoonsgebonden budgetten voor langdurige zorg (13%). Na het vaststellen van fraude, treffen zorgverzekeraars maatregelen tegen de betreffende zorgaanbieder.
Fraudebeheersing
In Nederland hechten we veel waarde aan een goede gezondheidszorg. Het is belangrijk dat geld dat bestemd is voor zorg, ook aan zorg besteed wordt. Zorgfraude ondermijnt het zorgstelsel. Daarom treden ook zorgverzekeraars daartegen op, onder andere door signalen van fraude te onderzoeken. Fraudebeheersing heeft een gepaste plek in alle processen van de zorgverzekeraar, zoals het zorginkoopbeleid en het verwerken van declaraties. Zorgverzekeraars zoeken bij het beheersen van fraude altijd naar een goede balans tussen vertrouwen en controle. Zij richten zich zo veel mogelijk op preventie: voorkomen waar het kan, alleen onderzoeken en bestraffen waar het moet. Op die manier gaat er minder zorggeld verloren en is er minder onderzoek nodig.
Uitgelichte artikelen

ZN ondersteunt doorontwikkeling van Helpdesk Digitale Zorg
Digitale en hybride zorg wordt steeds meer gemeengoed. Het is daarom belangrijk dat iedereen in Nederland deze zorg ook kan gebruiken. Mensen met niet-medische vragen over digitale en hybride zorg hebben een plek nodig waar zij met deze vragen terechtkunnen. Helpdesk Digitale Zorg (HDZ) is zo’n plek. Zorgverzekeraars Nederland ondersteunt HDZ met een eenmalige bijdrage voor de doorontwikkeling van haar diensten. Zo krijgen verzekerden betere toegang tot digitale zorg.

ZN ondertekent het Aanvullend Zorg- en Welzijnsakkoord
Het Aanvullend Zorg- en Welzijnsakkoord (AZWA) is maandag 8 september bij Gezondheidscentrum de Rubenshoek in Den Haag door Zorgverzekeraars Nederland (ZN) samen met andere zorg- en welzijnsorganisaties en het ministerie van VWS ondertekend. Met het akkoord wordt een belangrijke stap richting de toekomst gezet. Zorgverzekeraars zullen zich vanuit hun rol de komende periode vol inzetten om bij te dragen aan de acties uit het AZWA. Het is belangrijk dat er op korte termijn inzicht komt in de wachtlijsten en dat er doorbraakmiddelen beschikbaar komen.

Eerste analyse kwaliteitsbeelden: breder kijken naar kwaliteit in de langdurige zorg
De Universiteit van Maastricht heeft een eerste analyse gepubliceerd van de kwaliteitsbeelden die 20 organisaties hebben gemaakt op basis van het Generiek Kompas ‘Samen werken aan kwaliteit van bestaan’. De gezamenlijke Kompaspartijen waarderen dit onderzoek: het is mooi en waardevol dat ook de wetenschap kritisch meedenkt over hoe we kwaliteit in de langdurige zorg vormgeven. De analyse bevestigt dat veel organisaties actief aan de slag zijn met het Kompas. Tegelijkertijd laat het rapport zien dat kwaliteitsbeelden nog in ontwikkeling zijn – en dat is logisch én precies de bedoeling.