Zorgverzekeraars reageren op onderzoek NZa over wachttijden MSZ
De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft onderzocht in welke mate zorgverzekeraars op dit moment sturen op het verkorten van de wachtlijsten en wachttijden in de medisch specialistische zorg.
De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft onderzocht in welke mate zorgverzekeraars op dit moment sturen op het verkorten van de wachtlijsten en wachttijden in de medisch specialistische zorg. Zij concludeert op basis daarvan dat zorgverzekeraars actiever kunnen sturen op het wegwerken van wachtlijsten en wachttijden in de medisch-specialistische zorg (msz). Zorgverzekeraars zeggen in een reactie dat alle verzekerden die zorg nodig hebben, die ook op tijd moeten krijgen. Zij willen daarom hun rol in de regio nog beter vervullen. Daarbij is het belangrijk dat alle partijen hun verantwoordelijkheid nemen voor de toegankelijkheid van de zorg.
De NZa heeft het onderzoek uitgevoerd bij de zorgverzekeraars die het grootste marktaandeel hebben bij de ziekenhuizen met de langste wachttijden. De zorgverzekeraars reageren gezamenlijk op de conclusies.
Toegankelijkheid
Voorop staat dat iedereen die zorg nodig heeft, die ook op tijd moet kunnen krijgen. Zorgverzekeraars werken daarom in alle regio’s continu aan de toegankelijkheid van de zorg. Zij nemen daarbij de aanbevelingen van de NZa ter harte. Zorgverzekeraars benadrukken daarbij wel dat de toegankelijkheid van zorg een gezamenlijke verantwoordelijkheid is die inspanning vraagt van alle betrokken partijen in de regio. De toegang tot zorg is en blijf een complexe en grote uitdaging door de oplopende personeelstekorten, verzuim en de langdurige coronapandemie.
Inzicht in wachttijden
Zorgverzekeraars maken met zorgaanbieders in iedere regio aanvullende afspraken. Die gaan ondermeer over het inzichtelijk maken en voorkomen van (te) lange wachtlijsten. Zorgverzekeraars vragen zorgaanbieders daarbij om alternatieve zorg te organiseren voor patiënten die lang moeten wachten en hen ook te informeren over de wachttijd. Zorgverzekeraars willen hun rol in de regio graag nog beter vervullen. Het is daarvoor van cruciaal belang dat zorgaanbieders transparant zijn over hun wachttijden en dat zij willen samenwerken. Om met de contractering oplossingen te kunnen faciliteren en stimuleren, horen zorgverzekeraars graag van zorgaanbieders wat in praktijk goed werkt om de wachttijden te verkorten. Zorgverzekeraars blijven daarnaast verzekerden altijd zo goed mogelijk bemiddelen op het moment dat zij informeren naar de mogelijkheden voor een snellere afspraak.
Uitgelichte artikelen
Herverdelingsscenario’s kankerzorg en vaatchirurgie gepubliceerd
Vandaag, maandag 3 november, zijn de zogenoemde herverdelingsscenario’s voor hoog-complexe zorg gepubliceerd op de website van Zorginstituut Nederland. Dit zijn de afspraken die op regionaal niveau zijn gemaakt over de herverdeling van hoog-complexe oncologische en vaatchirurgische zorg. In deze herverdelingsscenario's is te zien in welke ziekenhuizen bepaalde complexe oncologische en vaatchirurgische behandelingen worden geconcentreerd en welke ziekenhuizen deze zorg niet (meer) leveren. Per 1 januari 2026 starten ziekenhuizen met het goed inregelen van de herverdeling.
Reactie ZN op IBO rapportage mentale gezondheid en ggz
Zorgverzekeraars Nederland (ZN) heeft het Interdepartementaal Beleidsonderzoek (IBO) mentale gezondheid en ggz, het rapport ‘Uit balans’ bestudeerd. De oproep aan het Kabinet is rekening te houden met gemaakte bestuurlijke afspraken en de toekomstige inrichting van de ggz-sector mee te nemen in de opdracht van de Staatscommissie voor het gehele zorgstelsel.
Nieuwe handreiking helpt huisartsen aan passende praktijkruimte
Voor veel huisartsen en gezondheidscentra is het vinden van geschikte en betaalbare praktijkruimte een knelpunt. Om huisartsen te ondersteunen bij het vinden van geschikte huisvesting is een vernieuwde en uitgebreide versie van de ‘Handreiking huisvesting huisartsen en gezondheidscentra’ gemaakt. Hierin staan praktische opties en goede voorbeelden waarmee het huisvestingsprobleem in de huisartsenzorg efficiënt en effectief wordt aangepast.