Medicijntekorten

Zorgverzekeraars starten eigen informatiepunt in strijd tegen medicijntekorten

Opnieuw treffen zorgverzekeraars maatregelen om medicijntekorten zo veel mogelijk tegen te gaan. Ze starten zo spoedig mogelijk met het opzetten van een eigen landelijk informatiepunt voor actuele informatie over tekorten bij de door hen ingekochte geneesmiddelen. Zo krijgen zij dreigende tekorten eerder in beeld en kunnen zij daarop acteren. Daarnaast kan in de apotheek hierdoor sneller een vervangend product worden meegegeven. Zorgverzekeraars pleiten nog steeds voor één, centraal, onafhankelijk meldpunt, maar andere betrokken ketenpartijen willen daar vooralsnog niet aan.

Medicijnen in de apotheek

Nederland is een van de weinige landen in Europa zonder een centraal informatiepunt voor geneesmiddelentekorten waar zorgverzekeraars aan kunnen deelnemen. Minister van VWS Jan Anthonie Bruijn heeft vorige week in een brief aan de Tweede Kamer laten weten dat de overheid Europese regelgeving hierover afwacht. Deze wordt echter pas over een paar jaar verwacht.

Wat de zorgverzekeraars betreft kan en moet het sneller. Daarom zetten ze een eerste stap, die ze zelf kunnen zetten, naar een onafhankelijk meldpunt. Ze blijven andere partijen oproepen om informatie te delen om een beter beeld te krijgen. Diverse ketenpartijen houden wel gegevens bij over voorraden, maar deze zijn niet openbaar.

Het maximaal haalbare binnen de grenzen van de wet

Goede, tijdige en eenduidige informatie over kritieke voorraden is onontbeerlijk voor zorgverzekeraars om sneller een vervangend product aan te kunnen wijzen. Ze zijn gebonden aan strenge wet- en regelgeving op gebied van mededinging en mogen daarom beperkt met elkaar samenwerken. Een belangrijk aspect daarin is dat ze geen concurrentiegevoelige informatie met elkaar mogen delen.

Zorgverzekeraars kopen ongeveer 85 procent van alle medicijnen in voor alle verzekerden, ze doen dit apart van elkaar voor hun eigen verzekerden. Dit inkopen heet preferentiebeleid. Met het informatiepunt willen zorgverzekeraars in eerste instantie alle informatie die ze nu hebben over daadwerkelijke tekorten (niet-leverbare preferente middelen) en de daarvoor aangewezen alternatieven bij elkaar brengen. Deze informatie is nu alleen beschikbaar op de websites van de individuele zorgverzekeraars. Het nieuwe informatiepunt mag binnen de marges van de wet.

Informatie op één plek

Het voordeel van het gezamenlijke informatiepunt is dat apothekers deze informatie dan op één plek kunnen vinden. Daarnaast hebben verzekeraars onderling beter inzicht in de veranderingen en mogelijke effecten als preferente merken bij andere verzekeraars niet meer leverbaar zijn en voor een alternatief moet worden gekozen.

Zolang niet alle andere data van de ketenpartners wordt gedeeld, blijft het eigen informatiepunt inferieur aan een breed onafhankelijk meldpunt, beseffen de zorgverzekeraars. “Het is beter dan dat we nu hebben. We kunnen ons het niet veroorloven om niets te doen”, zegt Petra Wormser, directeur Zorgverzekeraars Nederland. “We hebben de afgelopen jaren al de nodige maatregelen getroffen, maar het staat of valt met snellere en adequate informatie. We doen graag een nieuwe oproep aan alle partijen om – in het belang van alle verzekerden – mee te doen.”

Uitgelichte artikelen

Bekijk alle berichten

ZN viert 30-jarig bestaan tijdens lustrumcongres

Waar kijk je op terug als ‘dertiger’? Wat is je blik vooruit op de toekomst en hoe verbind je je met de mensen om je heen? Zorgverzekeraars Nederland bekeek het woensdag 26 november allemaal tijdens het ZN 30 jaar lustrumcongres.

Passende zorg

Wet kwaliteitsregistraties zorg aangenomen: belangrijke stap voor uitkomstgerichte en passende zorg

Zorgverzekeraars zijn blij dat de Wet kwaliteitsregistraties zorg door de Eerste Kamer is aangenomen. Deze wet vormt een stevige en langverwachte basis om kwaliteitsregistraties in de medisch-specialistische zorg beter te organiseren en te borgen. Voor zorgverzekeraars is dit een cruciale stap in de verdere ontwikkeling van uitkomstgerichte zorg en het realiseren van passende zorg voor elke patiënt.

Digitalisering

Werkbezoek van ZN aan Altide: zorg op afstand, altijd dichtbij

ZN ging op werkbezoek bij Altide om te zien wat de mogelijkheden zijn van digitale zorg. Altide is een medisch servicecentrum dat 24 uur per dag, 7 dagen per week zorg op afstand levert aan ruim 200 zorgorganisaties in Nederland.

Bekijk alle berichten