Zorgverzekeraars vragen stevige maatregelen om wachttijden gespecialiseerde ggz te verminderen
Zorgverzekeraars Nederland vraagt in een brief aan de Tweede Kamer om stevige maatregelen die helpen om de gespecialiseerde ggz beter toegankelijk te maken. Zorgverzekeraars werken al jaren intensief samen met de ggz-sector om de wachttijden voor gespecialiseerde ggz te verkorten. De huidige maatregelen zijn niet voldoende; veel mensen met ernstige mentale klachten moeten nog steeds te lang wachten (langer dan de Treeknorm) op diagnostiek en een gespecialiseerde behandeling.

Zoals de NZa aangeeft, hebben wachtlijsten verschillende oorzaken. Er is sinds 2019 een flinke stijging van het aantal doorverwijzingen. Het ggz-aanbod is zeer versnipperd. Er zijn duizenden zelfstandige ggz-zorgverleners die een zeer beperkt aantal patiënten met lichte klachten behandelt, terwijl de gespecialiseerde zorginstellingen zorgdragen voor de complexe geestelijke gezondheidszorg. Zij kampen met personeelstekorten en hebben moeite de roosters voor bijvoorbeeld crisis- en nachtdiensten rond te krijgen.
In deze brief roept Zorgverzekeraars Nederland op:
1. Zorgverzekeraars willen zekerheid van betrouwbare, actuele informatie over wachttijden en de opbouw van wachtlijsten van ggz-aanbieders zodat we de wachttijden beter kunnen terugdringen en verzekerden kunnen helpen met het vinden van een behandelplek met geen of minder wachttijd.
2. Blokkeer per direct het voornemen om de DSM-hoofdgroepdiagnose-informatie per 2025 van de zorgnota te schrappen. Er is nog geen zicht op een werkbaar alternatief. Bovendien zijn de aanspraak ggz en wachttijdinformatie gebaseerd op DSM-V en het schrappen leidt direct tot problemen met de zorgplicht en de rechtmatigheid van de ggz.
3. ZN vraagt om onderzoek naar de oorzaken van de explosieve groei van doorverwijzingen van de huisarts naar de gespecialiseerde ggz sinds 2019. Met daarbij bijzondere aandacht voor de impact op de wachttijden voor de ggz-specialismes zoals adhd en transgenderzorg.
4. Leg vast wat gemeenten minimaal moeten leveren als sociale basis voor hun inwoners, voorkom postcode-zorg en verzeker gemeenten van voldoende en stabiele financiering voor hun welzijn- en zorgtaken.
5. Zorg dat er per 1 januari 2025 een betaaltitel is voor de verkennende gesprekken die uitgezonderd zijn van het eigen risico. Op dit moment stagneert de opzet van deze netwerken omdat de beloofde betaaltitel er nog steeds niet is.
Uitgelichte artikelen

ZN roept politiek op om vast te houden aan gemaakte afspraken zorgakkoord
Zorgverzekeraars Nederland vindt dat het demissionaire kabinet vol moet inzetten op de uitvoering van het zorgakkoord.

ZN ondersteunt doorontwikkeling van Helpdesk Digitale Zorg
Digitale en hybride zorg wordt steeds meer gemeengoed. Het is daarom belangrijk dat iedereen in Nederland deze zorg ook kan gebruiken. Mensen met niet-medische vragen over digitale en hybride zorg hebben een plek nodig waar zij met deze vragen terechtkunnen. Helpdesk Digitale Zorg (HDZ) is zo’n plek. Zorgverzekeraars Nederland ondersteunt HDZ met een eenmalige bijdrage voor de doorontwikkeling van haar diensten. Zo krijgen verzekerden betere toegang tot digitale zorg.

ZN ondertekent het Aanvullend Zorg- en Welzijnsakkoord
Het Aanvullend Zorg- en Welzijnsakkoord (AZWA) is maandag 8 september bij Gezondheidscentrum de Rubenshoek in Den Haag door Zorgverzekeraars Nederland (ZN) samen met andere zorg- en welzijnsorganisaties en het ministerie van VWS ondertekend. Met het akkoord wordt een belangrijke stap richting de toekomst gezet. Zorgverzekeraars zullen zich vanuit hun rol de komende periode vol inzetten om bij te dragen aan de acties uit het AZWA. Het is belangrijk dat er op korte termijn inzicht komt in de wachtlijsten en dat er doorbraakmiddelen beschikbaar komen.