Afronding pilot Morele Beraadkamer Meerzorg
Dagelijks ervaren klantadviseurs dilemma’s bij het beoordelen van de voortdurend stijgende meerzorg aanvragen voor cliënten. Meerzorg is een manier om complexe zorg die niet binnen het zorgprofiel van een cliënt past te financieren. Om de klantadviseurs houvast te geven in het toekennen van meerzorg, is twee jaar geleden de pilot Morele Beraadkamer Meerzorg (MBM) gestart. Het laatste deel hiervan is op 25 november afgerond met een handreiking en moresprudentie voor alle beoordeelaars van meerzorg, die hen helpt hun werk beter te kunnen doen.
Besluitvorming zorgvuldiger
Door de pilot MBM hebben we beter alle beginselen (rechten) en belangen van alle betrokkenen in beeld die je in de besluitvorming rondom meerzorg moet meenemen. Daardoor wordt de besluitvorming zorgvuldiger en het geeft handvatten om de meerzorg toe te kennen rekening houdend met alle rechten, belangen en wensen van alle betrokkenen.
Handreikingen
Een van de uitkomsten van de MBM is dat we twee handreikingen hebben gemaakt en moresprudentie wordt ontwikkeld. Zodat de ontwikkelde kennis concreet toepasbaar en goed te verspreiden is:
- Een handreiking voor beoordelaars die al eerder een Training Morele Oordeelsvorming hebben gedaan en kunnen werken met de methodiek die daar is aangeleerd en kunnen deelnemen aan een moreel beraad.
- Een handreiking voor beoordelaars die nog niet eerder een training hebben gevolgd maar wel baat kunnen hebben van hetgeen we hebben geleerd.
- Er wordt daarnaast moresprudentie ontwikkeld op basis van de casussen uit de MBM. Moresprudentie is de kennis die een organisatie ontwikkelt over haar morele kernvraagstukken. Kernvraagstukken zijn lastige beslissingen waar professionals steeds opnieuw mee geconfronteerd worden. In de moresprudentie van meerzorg wordt o.a. helder wat morele gronden zijn voor toekenning van meerzorg. Op welke gronden het beperkt kan worden én hoe de uitvoering en kosten van meerzorg beperkt kunnen worden.
Lastige beslissingen langs de morele meetlat
Zorgkantoren zijn sinds 2016 verantwoordelijk voor de beoordeling van de meerzorg aanvragen. Meerzorg is een manier om complexe zorg die niet binnen het zorgprofiel van een cliënt past te financieren. Het aantal aanvragen én de complexiteit van de aanvragen neemt toe. Om het budget dat beschikbaar is op de juiste manier te verdelen, is het maken van een goede en juiste afweging bij het toekennen of afwijzen van de aanvragen belangrijk. Dat vraagt iets van de professionals die deze afweging maken. Daarom is een paar jaar geleden gestart met een ethische dialoog meerzorg waarbij alle betrokken partijen die met meerzorg te maken hebben aan tafel zaten om lastige beslissingen over meerzorg langs de morele meetlat te leggen. Er werd gekeken naar de invulling van meerzorg, kwaliteit van bestaan, verdeling van financiële middelen, maar ook naar het duurzaam toegankelijk houden van meerzorg. Deze ethische dialoog is uitgegroeid tot de pilot Morele Beraadkamer Meerzorg die in 2022 is gestart.
Hoe gaat de MBM verder in de toekomst
Zorgkantoren kijken terug op een geslaagde pilot en onderzoeken of zij de Morele Beraadkamer Meerzorg op structurele wijze gaan vormgeven.
Uitgelichte artikelen
Voorschrift zorgtoewijzing 2025 langdurige zorg is gepubliceerd
Het voorschrift zorgtoewijzing voor 2025 is gepubliceerd. Dit voorschrift is onderdeel van afspraken tussen zorgkantoren en zorgaanbieders. Het beschrijft hoe iemand met een zorgvraag naar passende Wlz-zorg komt.
De fax is eindelijk uit de zorg verdwenen
Het faxgebruik in de zorg behoort tot het verleden. Dat is goed nieuws, want naast ouderwets is het gebruik van een fax in de zorg onveilig en kostbaar. De missie van het programma Faexit: een Nederlandse gezondheidszorg zonder fax, is eind 2024 gerealiseerd. Met het verdwijnen van de fax uit de zorg is een belangrijk en concreet IZA-resultaat behaald in het onderdeel digitalisering en gegevensuitwisseling.
Zorgverzekeraars blijven noodzakelijke medicatie uit buitenland vergoeden
Zorgverzekeraars blijven de medicijnen vergoeden die vanwege een tijdelijk tekort uit het buitenland worden gehaald. Dit maken de zorgverzekeraars bekend nadat de minister van volksgezondheid een aanwijzing heeft gegeven aan de Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Deze aanwijzing voorkomt dat de IGJ handhavend optreedt tegen handelingen die nodig zijn om het in het buitenland geregistreerde vergelijkbare alternatieve geneesmiddelen naar Nederland te halen omdat hier een tekort is.