Inkoopbeleid onafhankelijke cliëntondersteuning 2024 en 2025 is gereed
Steeds meer mensen met een indicatie voor de Wet langdurige zorg (Wlz) doen een beroep op cliëntondersteuning. Voor de inkoop van onafhankelijke cliëntondersteuning (OCO) hebben de zorgkantoren een landelijke inkoopbeleid voor 2024 en 2025 opgesteld. Dit inkoopbeleid beschrijft de doelen en uitgangspunten van onafhankelijke cliëntondersteuning.
Cliëntondersteuning is erop gericht om de positie van de cliënt te versterken. Met de juiste ondersteuning kan de cliënt weloverwogen keuzes maken en sluit de zorg beter aan op de wensen en mogelijkheden van de cliënt. Cliëntondersteuning is beschikbaar via het zorgkantoor of bij een organisatie voor onafhankelijke cliëntondersteuning (OCO). Voor deze onafhankelijke cliëntondersteuning sluiten zorgkantoren overeenkomsten af met aanbieders van deze ondersteuning op basis van het vastgestelde landelijke inkoopbeleid.
Uitgangspunten
In het inkoopbeleid staan de doelen en uitgangspunten van onafhankelijke cliëntondersteuning. Ook zijn hierin de voorwaarden en procedure beschreven waaraan een aanbieder van onafhankelijke cliëntondersteuning moet voldoen om zich in te kunnen schrijven bij het zorgkantoor. Dit landelijke inkoopbeleid is opgesteld door alle zorgkantoren. Zij maken via hun eigen websites de inschrijfprocedure voor 2024 en 2025 bekend.
Visie op cliëntondersteuning 2023 en verder
Diverse landelijke ontwikkelingen raken de onafhankelijke cliëntondersteuning. We zien een toename aan vragen en complexiteit van de vraagstukken die op ons afkomen. Daarnaast is er een aantal landelijke initiatieven zoals het programma Wonen, Ondersteuning en Zorg voor Ouderen (WOZO), de toekomstagenda gehandicaptenzorg en de landelijke voorziening voor gespecialiseerde cliëntondersteuning (GCO). Deze initiatieven vragen een verdere ontwikkeling van cliëntondersteuning. Om hierop goed te zijn voorbereid is begin 2023 de visie op (onafhankelijke) cliëntondersteuning aangescherpt. Deze visie op cliëntondersteuning 2023 en verder vormt de basis van het inkoopbeleid.
Passende advisering en ondersteuning
Met de visie en het landelijk inkoopbeleid stimuleren zorgkantoren dat de Wlz-cliënten goed geïnformeerd zijn, zodat zij weloverwogen keuzes kunnen maken voor passende Wlz zorg. Verder zorgt het beleid ervoor dat de (onafhankelijke) cliëntondersteuning beschikbaar is voor alle Wlz-cliënten die daarvan gebruik willen maken en dat hierin keuzevrijheid is. Wlz-cliënten kunnen vertrouwen op goede kwaliteit van de ondersteuning. Om dit te realiseren is in het inkoopbeleid aandacht besteed aan doelmatigheid. Zo krijgen zoveel mogelijk cliënten ondersteuning binnen de beschikbare middelen.
In het beleid is aandacht voor het vergroten van eigen regie en zelfredzaamheid, het inzetten van het eigen netwerk en de beweging naar langer thuis wonen, digitalisering en innovatie. Dit alles om de cliënt zo goed mogelijk te adviseren en ondersteunen.
Het inkoopbeleid en bijbehorende documenten staan op de pagina cliëntondersteuning.
Uitgelichte artikelen
Wet kwaliteitsregistraties zorg aangenomen: belangrijke stap voor uitkomstgerichte en passende zorg
Zorgverzekeraars zijn blij dat de Wet kwaliteitsregistraties zorg door de Eerste Kamer is aangenomen. Deze wet vormt een stevige en langverwachte basis om kwaliteitsregistraties in de medisch-specialistische zorg beter te organiseren en te borgen. Voor zorgverzekeraars is dit een cruciale stap in de verdere ontwikkeling van uitkomstgerichte zorg en het realiseren van passende zorg voor elke patiënt.
Werkbezoek van ZN aan Altide: zorg op afstand, altijd dichtbij
ZN ging op werkbezoek bij Altide om te zien wat de mogelijkheden zijn van digitale zorg. Altide is een medisch servicecentrum dat 24 uur per dag, 7 dagen per week zorg op afstand levert aan ruim 200 zorgorganisaties in Nederland.
Herverdelingsscenario’s kankerzorg en vaatchirurgie gepubliceerd
Vandaag, maandag 3 november, zijn de zogenoemde herverdelingsscenario’s voor hoog-complexe zorg gepubliceerd op de website van Zorginstituut Nederland. Dit zijn de afspraken die op regionaal niveau zijn gemaakt over de herverdeling van hoog-complexe oncologische en vaatchirurgische zorg. In deze herverdelingsscenario's is te zien in welke ziekenhuizen bepaalde complexe oncologische en vaatchirurgische behandelingen worden geconcentreerd en welke ziekenhuizen deze zorg niet (meer) leveren. De herverdeling vindt plaats per 1 januari 2026, tenzij hier andere afspraken over zijn gemaakt; dan wordt dit uiterlijk 1 januari 2027 gerealiseerd.