Nieuw boek: Zó werkt de geestelijke gezondheidszorg
Vier op de tien Nederlanders krijgen in hun leven te maken met psychische problemen. Welke vormen van zorg en ondersteuning kunnen zij krijgen? Welke wetten regelen dit en wie betaalt wat? Dit en nog veel meer staat in het nieuwe boek Zó werkt de geestelijke gezondheidszorg.
Handig voor iedereen die in de geestelijke gezondheidszorg werkt of gaat werken, er beleid over maakt, of er in de privésfeer mee in aanraking komt.
Wat zijn veel voorkomende problemen waar de ggz bij helpt? Waar krijgen mensen met psychische problemen zoal zorg en van wie? Wat is het verschil tussen een psycholoog, psychotherapeut of psychiater? En hoe ontwikkelen de uitgaven aan ggz zich? Zó werkt de geestelijke gezondheidszorg geeft antwoorden op deze en nog veel meer vragen.
Zó werkt de geestelijke gezondheidszorg is een uitgave van Platform Zó werkt de zorg en is gemaakt met zeventien partijen, waaronder Zorgverzekeraars Nederland. Het boek is vanaf 21 april verkrijgbaar in de (online) boekenwinkel, in drukwerk en als e-book.
Uitgelichte artikelen

ZN ondersteunt doorontwikkeling van Helpdesk Digitale Zorg
Digitale en hybride zorg wordt steeds meer gemeengoed. Het is daarom belangrijk dat iedereen in Nederland deze zorg ook kan gebruiken. Mensen met niet-medische vragen over digitale en hybride zorg hebben een plek nodig waar zij met deze vragen terechtkunnen. Helpdesk Digitale Zorg (HDZ) is zo’n plek. Zorgverzekeraars Nederland ondersteunt HDZ met een eenmalige bijdrage voor de doorontwikkeling van haar diensten. Zo krijgen verzekerden betere toegang tot digitale zorg.

ZN ondertekent het Aanvullend Zorg- en Welzijnsakkoord
Het Aanvullend Zorg- en Welzijnsakkoord (AZWA) is maandag 8 september bij Gezondheidscentrum de Rubenshoek in Den Haag door Zorgverzekeraars Nederland (ZN) samen met andere zorg- en welzijnsorganisaties en het ministerie van VWS ondertekend. Met het akkoord wordt een belangrijke stap richting de toekomst gezet. Zorgverzekeraars zullen zich vanuit hun rol de komende periode vol inzetten om bij te dragen aan de acties uit het AZWA. Het is belangrijk dat er op korte termijn inzicht komt in de wachtlijsten en dat er doorbraakmiddelen beschikbaar komen.

Eerste analyse kwaliteitsbeelden: breder kijken naar kwaliteit in de langdurige zorg
De Universiteit van Maastricht heeft een eerste analyse gepubliceerd van de kwaliteitsbeelden die 20 organisaties hebben gemaakt op basis van het Generiek Kompas ‘Samen werken aan kwaliteit van bestaan’. De gezamenlijke Kompaspartijen waarderen dit onderzoek: het is mooi en waardevol dat ook de wetenschap kritisch meedenkt over hoe we kwaliteit in de langdurige zorg vormgeven. De analyse bevestigt dat veel organisaties actief aan de slag zijn met het Kompas. Tegelijkertijd laat het rapport zien dat kwaliteitsbeelden nog in ontwikkeling zijn – en dat is logisch én precies de bedoeling.