Zorgbemiddeling helpt bij het vinden van passende zorg

Met zorgbemiddeling helpen zorgverzekeraars mensen succesvol met vragen over hun zorg of de zorg voor hun naasten.

Ziekenhuisgang waarin een ziekenhuisbed wordt geduwd door een verpleegkundige.

Zorg gaat over mensen. Iedereen die zorg nodig heeft, heeft recht op de juiste zorg. Het vinden van deze zorg is soms lastig. Met zorgbemiddeling helpen zorgverzekeraars mensen succesvol met vragen over hun zorg of de zorg voor hun naasten. Hier vind je twee mooie voorbeelden van succesvolle zorgbemiddeling Wachtlijstbemiddeling – Zilveren Kruis en Menzis (Bijna 100 dagen wachttijdwinst per klant door bemiddeling).

Op de website Mijnzorgverzekeraar.nl staat in beeld en tekst simpel en overzichtelijk meer informatie over zorgbemiddeling. En vind je ook van alle zorgverzekeraars het telefoonnummer dat je kunt gebruiken.

Het is voor zorgverzekeraars belangrijk dat er meer transparantie komt over de wachtlijsten, om twee redenen. Allereerst om mensen te helpen om via actieve zorgbemiddeling sneller zorg te krijgen en om hier bij het inkopen van zorg rekening mee te houden zodat zorgcapaciteit wordt geoptimaliseerd.  Nu moeten zorgverzekeraars wachten tot de verzekerde zich meldt; daardoor kunnen zorgverzekeraars niet proactief mensen helpen en hebben zij onvoldoende overzicht.

 

Uitgelichte artikelen

Bekijk alle berichten
ouderenzorg: oudere man met een verpleegkundige
Langdurige zorg

Eerste analyse kwaliteitsbeelden: breder kijken naar kwaliteit in de langdurige zorg

De Universiteit van Maastricht heeft een eerste analyse gepubliceerd van de kwaliteitsbeelden die 20 organisaties hebben gemaakt op basis van het Generiek Kompas ‘Samen werken aan kwaliteit van bestaan’. De gezamenlijke Kompaspartijen waarderen dit onderzoek: het is mooi en waardevol dat ook de wetenschap kritisch meedenkt over hoe we kwaliteit in de langdurige zorg vormgeven. De analyse bevestigt dat veel organisaties actief aan de slag zijn met het Kompas. Tegelijkertijd laat het rapport zien dat kwaliteitsbeelden nog in ontwikkeling zijn – en dat is logisch én precies de bedoeling.

Gesprek tussen arts en patient

Nieuwe fase voor transformatiegelden Integraal Zorgakkoord

Gesprek tussen arts en patient
Medisch specialistische zorg

Implementatie aangepaste machtigingsbeleid voor plastisch chirurgie

Met de Nederlandse Vereniging voor Plastisch Chirurgie (NVPC) is afgesproken dat het aangepaste machtigingsbeleid per 15 september 2025 gefaseerd wordt geïmplementeerd.

Bekijk alle berichten