Medisch specialistische zorg

Verzekerde zorg gegarandeerd ook bij omzetplafond

De stelling van de Consumentenbond dat een omzetplafond automatisch leidt tot een patiëntenstop en het niet leveren van zorg is onjuist en geeft patiënten onnodige zorgen.

Ouders met baby bij de uitgang van het ziekenhuis

Zorgverzekeraars zijn verantwoordelijk voor goede, toegankelijk en betaalbare zorg voor alle Nederlanders. Daarvoor worden door de individuele zorgverzekeraars met zorgaanbieders jaarlijks samenwerkingsafspraken gemaakt. Die afspraken gaan over de kwaliteit, beschikbaarheid en prijs van de zorg. Om de afspraken te monitoren wordt door sommige zorgverzekeraars een omzetplafond (ook genoemd volumeplafond) afgesproken samen met de zorgaanbieder. Soms levert een bepaald ziekenhuis meer zorg dan van te voren afgesproken en is het maximum budget met een bepaalde zorgverzekeraar (bijna)  bereikt. Het is de verantwoordelijkheid van de zorgaanbieder om tijdig contact op te nemen met de zorgverzekeraar als dat omzetplafond in zicht komt. Dan kan tijdig naar een oplossing worden gezocht, waarbij de zorgplicht en het belang van de patiënt voorop staan. De zorgverzekeraar zal per situatie bekijken of er op maat aanvullende afspraken kunnen worden gemaakt.

Als verzekerden te maken krijgen met een zorgaanbieder die aangeeft geen zorg te kunnen leveren vanwege een omzetplafond, adviseren wij om direct contact op te nemen met de afdeling zorgbemiddeling van de zorgverzekeraar. Die zoekt dan samen met de verzekerde naar een passende oplossing.

Inkoopafspraken zijn een individuele verantwoordelijkheid van de zorgverzekeraars. De online zorgzoekers van zorgverzekeraars geven inzicht in welke zorg is gecontracteerd met welke afspraken.

Wij adviseren verzekerden om bij vragen contact op te nemen met hun zorgverzekeraar. Telefonisch of via de website.

 

Uitgelichte artikelen

Bekijk alle berichten
Verpleegkundige en oudere wandelen buiten
Langdurige zorg

Eerste rode dradenanalyse kwaliteitsbeelden Generiek Kompas

De eerste rode dradenanalyse van kwaliteitsbeelden in de VVT-sector, uitgevoerd door Berenschot, geeft een waardevolle eerste blik op hoe zorgorganisaties aan de slag zijn gegaan met het Generiek Kompas. Het onderzoek laat zien dat organisaties veel thema’s uit het Kompas omarmen en al flinke stappen zetten richting meer persoonsgerichte en toekomstbestendige zorg.

ZN 30 jaar lustrumviering oud-collega’s

ZN bestaat 30 jaar en dat vieren we samen! Op 26 november staat er een feestelijke lustrumviering op de agenda.

Medicijnen in de apotheek
Medicijntekorten

Zorgverzekeraars starten eigen informatiepunt in strijd tegen medicijntekorten

Opnieuw treffen zorgverzekeraars maatregelen om medicijntekorten zo veel mogelijk tegen te gaan. Ze starten zo spoedig mogelijk met het opzetten van een eigen landelijk informatiepunt voor actuele informatie over tekorten bij de door hen ingekochte geneesmiddelen. Zo krijgen zij dreigende tekorten eerder in beeld en kunnen zij daarop acteren. Daarnaast kan in de apotheek hierdoor sneller een vervangend product worden meegegeven. Zorgverzekeraars pleiten nog steeds voor één, centraal, onafhankelijk meldpunt, maar andere betrokken ketenpartijen willen daar vooralsnog niet aan.

Bekijk alle berichten