Verzekerde zorg gegarandeerd ook bij omzetplafond
De stelling van de Consumentenbond dat een omzetplafond automatisch leidt tot een patiëntenstop en het niet leveren van zorg is onjuist en geeft patiënten onnodige zorgen.

Zorgverzekeraars zijn verantwoordelijk voor goede, toegankelijk en betaalbare zorg voor alle Nederlanders. Daarvoor worden door de individuele zorgverzekeraars met zorgaanbieders jaarlijks samenwerkingsafspraken gemaakt. Die afspraken gaan over de kwaliteit, beschikbaarheid en prijs van de zorg. Om de afspraken te monitoren wordt door sommige zorgverzekeraars een omzetplafond (ook genoemd volumeplafond) afgesproken samen met de zorgaanbieder. Soms levert een bepaald ziekenhuis meer zorg dan van te voren afgesproken en is het maximum budget met een bepaalde zorgverzekeraar (bijna) bereikt. Het is de verantwoordelijkheid van de zorgaanbieder om tijdig contact op te nemen met de zorgverzekeraar als dat omzetplafond in zicht komt. Dan kan tijdig naar een oplossing worden gezocht, waarbij de zorgplicht en het belang van de patiënt voorop staan. De zorgverzekeraar zal per situatie bekijken of er op maat aanvullende afspraken kunnen worden gemaakt.
Als verzekerden te maken krijgen met een zorgaanbieder die aangeeft geen zorg te kunnen leveren vanwege een omzetplafond, adviseren wij om direct contact op te nemen met de afdeling zorgbemiddeling van de zorgverzekeraar. Die zoekt dan samen met de verzekerde naar een passende oplossing.
Inkoopafspraken zijn een individuele verantwoordelijkheid van de zorgverzekeraars. De online zorgzoekers van zorgverzekeraars geven inzicht in welke zorg is gecontracteerd met welke afspraken.
Wij adviseren verzekerden om bij vragen contact op te nemen met hun zorgverzekeraar. Telefonisch of via de website.
Uitgelichte artikelen

Zorgverzekeraars Nederland staat achter Hoofdlijnenakkoord Ouderen (HLO)
De ouderenzorg in Nederland staat onder druk. Er komen meer ouderen en minder personeel. Vanuit het belang van hun verzekerden hebben zorgverzekeraars en zorgkantoren, verenigd in Zorgverzekeraars Nederland, intensief meegepraat en meegedacht bij de totstandkoming van het Hoofdlijnenakkoord Ouderenzorg (HLO). Afgelopen dinsdag maakte demissionair staatssecretaris Vicky Maeijer het overeenkomen van het HLO bekend. Iedereen moet toegang houden tot ouderenzorg. Het uitgangspunt is dat ouderen nu en in de toekomst zo lang mogelijk zelfstandig kunnen leven, met toegang tot ondersteuning en zorg wanneer nodig. Dit akkoord is een goede basis voor verdere uitwerking.

Vertraging door val kabinet slecht nieuws voor de zorg
De zorg in Nederland staat de komende jaren voor grote uitdagingen. Zonder scherpe keuzes en gericht beleid loopt het tekort aan personeel in de zorg de komende periode enorm op. Om de zorg toegankelijk te houden hebben partijen in de zorg de afgelopen maanden om de tafel gezeten voor een Aanvullend Zorg en Welzijn Akkoord (AZWA) om stappen te zetten richting de toekomst.

Zorgverzekeraars Nederland wint Medewerker Beleving Award 2025
Bij de uitreiking van de Medewerker Beleving Awards 2025 is Zorgverzekeraars Nederland (ZN) de winnaar geworden in de categorie overheid en non-profit.