Langdurige zorg

Gehandicaptenzorgsector deelt kennis en ervaring met elkaar

Een zaal vol mensen met een beperking, naasten, zorgaanbieders en medewerkers van zorgkantoren deelden donderdag 12 oktober hun verhalen met elkaar. Deze verhalen over hoe zij de verandering die in de gehandicaptenzorg nodig is vormgeven, waren bedoeld om van elkaar te leren en om elkaar te inspireren. Met de kennis en ervaring die is opgedaan, willen organisatoren VGN en ZN de transitie in de gehandicaptenzorg versnellen.

“De sector is in beweging”, gaf Marti Paardekooper, directeur zorginkoop langdurige zorg van Zilveren Kruis in haar inleiding aan. Om de beweging te versnellen zijn volgens Paardekooper drie dingen nodig: samen willen leven, durven te vragen en lef tonen. “Als sector én als mens willen we deel uitmaken van een samenleving waarin we ook echt samen willen leven. Als we inclusie dichterbij brengen, is dat win-win voor iedereen. Daar waar mensen bereid zijn om iets bij te dragen, laten we dit dan ook naar binnen halen. Vraag aan ouders of het netwerk of en hoe ze betrokken willen zijn. Tot slot moeten we lef tonen en het gewoon gaan doen.”

In diverse workshops stond het delen van kennis centraal. Vanuit praktijkvoorbeelden gingen de deelnemers het gesprek met elkaar aan over de vijf kanslijnen. Zo was er een workshop over de gezamenlijke pilot van zorgaanbieders en zorgkantoor over de implementatie van zorgrobot Ivy (kanslijn 2). En gingen deelnemers in gesprek met een panel over de belemmeringen en kansen die ze tegenkomen bij het organiseren van dagbestedings- en werkplekken (kanslijn 1).

De kanslijnen uit het bestuurlijk akkoord dat de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN) en Zorgverzekeraars Nederland (ZN) hebben afgesloten, helpen de gehandicaptenzorg stap voor stap te veranderen. Zorgaanbieders kiezen zelf met welke kanslijn(en) ze aan de slag gaan. Er zijn op dit moment bijna 175 aanbieders aan de slag met een of meerdere kanslijnen. Een kleine 80 aanbieders moeten nog een keuze maken. De komende tijd worden meer verhalen gedeeld zodat de sector hiervan kan leren. Niet alleen van de successen maar ook van wat er niet goed ging.

Uitgelichte artikelen

Bekijk alle berichten
Iemand werkt op een tablet
Digitalisering

ZN ondersteunt doorontwikkeling van Helpdesk Digitale Zorg

Digitale en hybride zorg wordt steeds meer gemeengoed. Het is daarom belangrijk dat iedereen in Nederland deze zorg ook kan gebruiken. Mensen met niet-medische vragen over digitale en hybride zorg hebben een plek nodig waar zij met deze vragen terechtkunnen. Helpdesk Digitale Zorg (HDZ) is zo’n plek. Zorgverzekeraars Nederland ondersteunt HDZ met een eenmalige bijdrage voor de doorontwikkeling van haar diensten. Zo krijgen verzekerden betere toegang tot digitale zorg.

Ondertekening AZWA 8 september 2025

ZN ondertekent het Aanvullend Zorg- en Welzijnsakkoord

Het Aanvullend Zorg- en Welzijnsakkoord (AZWA) is maandag 8 september bij Gezondheidscentrum de Rubenshoek in Den Haag door Zorgverzekeraars Nederland (ZN) samen met andere zorg- en welzijnsorganisaties en het ministerie van VWS ondertekend. Met het akkoord wordt een belangrijke stap richting de toekomst gezet. Zorgverzekeraars zullen zich vanuit hun rol de komende periode vol inzetten om bij te dragen aan de acties uit het AZWA. Het is belangrijk dat er op korte termijn inzicht komt in de wachtlijsten en dat er doorbraakmiddelen beschikbaar komen.

ouderenzorg: oudere man met een verpleegkundige
Langdurige zorg

Eerste analyse kwaliteitsbeelden: breder kijken naar kwaliteit in de langdurige zorg

De Universiteit van Maastricht heeft een eerste analyse gepubliceerd van de kwaliteitsbeelden die 20 organisaties hebben gemaakt op basis van het Generiek Kompas ‘Samen werken aan kwaliteit van bestaan’. De gezamenlijke Kompaspartijen waarderen dit onderzoek: het is mooi en waardevol dat ook de wetenschap kritisch meedenkt over hoe we kwaliteit in de langdurige zorg vormgeven. De analyse bevestigt dat veel organisaties actief aan de slag zijn met het Kompas. Tegelijkertijd laat het rapport zien dat kwaliteitsbeelden nog in ontwikkeling zijn – en dat is logisch én precies de bedoeling.

Bekijk alle berichten