Zorgverzekeraars: meer zicht op fraude door samenwerking
Zorgverzekeraars hebben in 2021 ruim duizend fraudeonderzoeken afgerond.

In 649 gevallen bleek daadwerkelijk sprake van fraude, in totaal is daarmee een bedrag van ruim 17 miljoen euro gemoeid. Zorgverzekeraars werken steeds meer samen de Nederlandse arbeidsinspectie en toezichthouders NZA en IGJ omdat zij zien dat fraudeonderzoeken steeds complexer worden. Zij zetten daarnaast extra in op het voorkomen van fraude. Dit staat in de jaarrapportage fraudebeheersing 2021 van alle zorgverzekeraars.
Zorgverzekeraars zien dat fraudeonderzoeken steeds complexer worden. Bij het onderzoeken van fraudesignalen werken zorgverzekeraars daarom steeds intensiever samen met het Informatie Knooppunt Zorgfraude, waar de signalen gedeeld kunnen worden met ketenpartners zoals de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa), Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) en Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA). Op die manier kunnen belemmeringen, zoals onvoldoende onderzoeksbevoegdheid, gebrek aan medewerking of bewijsstukken, ondervangen worden.
Jaarrapportage
Vorig jaar zijn 1053 fraudeonderzoeken afgerond, ruim 200 meer dan in 2020. Bij zo’n 60% van de onderzochte zaken werd fraude vastgesteld, waaronder in de sectoren wijkverpleging (54%) en paramedische zorg (16%). Daarnaast werd relatief vaak fraude vastgesteld met persoonsgebonden budgetten voor langdurige zorg (13%). Na het vaststellen van fraude, treffen zorgverzekeraars maatregelen tegen de betreffende zorgaanbieder.
Fraudebeheersing
In Nederland hechten we veel waarde aan een goede gezondheidszorg. Het is belangrijk dat geld dat bestemd is voor zorg, ook aan zorg besteed wordt. Zorgfraude ondermijnt het zorgstelsel. Daarom treden ook zorgverzekeraars daartegen op, onder andere door signalen van fraude te onderzoeken. Fraudebeheersing heeft een gepaste plek in alle processen van de zorgverzekeraar, zoals het zorginkoopbeleid en het verwerken van declaraties. Zorgverzekeraars zoeken bij het beheersen van fraude altijd naar een goede balans tussen vertrouwen en controle. Zij richten zich zo veel mogelijk op preventie: voorkomen waar het kan, alleen onderzoeken en bestraffen waar het moet. Op die manier gaat er minder zorggeld verloren en is er minder onderzoek nodig.
Uitgelichte artikelen

Inkoop langdurige zorg vanaf 2024: meerjarig inkoopbeleid per regio op basis van landelijke visie
Zorgkantoren publiceren op 1 juni hun meerjarig inkoopbeleid. In dit inkoopbeleid heeft elk zorgkantoor voor hun regio uitgewerkt hoe de uitdagingen waarmee de langdurige zorg te maken heeft regionaal worden aangegaan. Daarin ligt de nadruk op het toegankelijk en betaalbaar houden van langdurige zorg voor iedereen die deze zorg nodig heeft. De gezamenlijke landelijke visie op duurzame toegang tot langdurige zorg vormt het uitgangspunt voor het meerjarig inkoopbeleid per zorgkantoorregio. Het inkoopbeleid gaat in op 1 januari 2024.

Inkoopbeleid onafhankelijke cliëntondersteuning 2024 en 2025 is gereed
Steeds meer mensen met een indicatie voor de Wet langdurige zorg (Wlz) doen een beroep op cliëntondersteuning. Voor de inkoop van onafhankelijke cliëntondersteuning (OCO) hebben de zorgkantoren een landelijke inkoopbeleid voor 2024 en 2025 opgesteld. Dit inkoopbeleid beschrijft de doelen en uitgangspunten van onafhankelijke cliëntondersteuning.

ZN-beleidsadviseur John Rijsdijk wint zorginnovatieprijs
John Rijsdijk, beleidsadviseur bij Zorgverzekeraars Nederland, heeft de Jan Taco te Gussinklo Prijs gewonnen als baanbrekende persoon in de zorg. De prijs werd aan hem toegekend voor zijn initiatiefrijke karakter en voor het vele grondwerk in zijn rol als kwartiermaker van het Kenniscentrum Digitale Zorg. De Jan Taco te Gussinklo prijs werd dit jaar voor het eerst uitgereikt ter nagedachtenis aan deze in 2021 overleden internist, innovator, schrijver en onderzoeksjournalist.