Langdurige zorg

Zorgverzekeraars Nederland tekent Hoofdlijnenakkoord Ouderenzorg (HLO)

Op donderdag 10 juli hebben 16 partijen uit het zorgveld het Hoofdlijnenakkoord Ouderenzorg (HLO) ondertekend. Het uitgangspunt in dit akkoord is dat ouderen nu en in de toekomst zo lang mogelijk zelfstandig kunnen leven, met toegang tot ondersteuning en zorg wanneer nodig. Dit akkoord is een goede basis voor verdere uitwerking.

Dirk Jan van den Berg, voorzitter Zorgverzekeraars Nederland: “De afspraken die we in het HLO maken zijn cruciaal om ouderen, nu en in de toekomst, toegang te blijven geven tot de noodzakelijke ondersteuning en zorg en het verwachte arbeidsmarkttekort te verkleinen. De urgentie is groot. De toename van ouderen en het tekort aan zorgpersoneel wordt dagelijks gevoeld en vereist een verandering in de organisatie van de ouderenzorg en de betrokkenheid van ons allen.’’

Zo lang mogelijk zelfstandig leven

De ouderenzorg in Nederland is één van de beste ter wereld, maar kost ook veel personele en financiële capaciteit. Zorgverzekeraars willen ook dat ouderen nu en in de toekomst zo lang mogelijk zelfstandig kunnen leven, met toegang tot ondersteuning en zorg wanneer nodig. Pas als zorg in de thuissituatie niet meer verantwoord en passend is, komt zorg in een instelling in beeld. De basis van zorgverlening in de Wlz wordt ‘zorg op maat’, rekening houdend met de individuele situatie van de cliënt inclusief zijn of haar sociale omgeving. Verblijf is niet meer een vanzelfsprekend onderdeel van de aanspraak op zorg vanuit de Wlz.

Ondersteuning mantelzorgers

In het HLO is rekening gehouden met de maatschappelijke ontwikkeling zoals tekort aan arbeidskrachten, er relatief minder zorg beschikbaar komt en hoe mensen hier zelf rekening mee moeten en kunnen gaan houden. Hierdoor krijgen mantelzorgers in de huidige praktijk en in de nabije toekomst een steeds grotere rol. Hun behoefte aan ondersteuning groeit daarmee ook. Daarom zijn er afspraken gemaakt over inzet van arbeidsvervangende technologie, de afstemming met de sociale kring rondom de oudere, het verbeteren van de samenwerking tussen de formele en informele zorg en afspraken over gelijkgerichte mantelzorgondersteuning, zoals respijt- en logeerzorg en ‘werk en mantelzorg’.

Passende zorg

Passende langdurige zorg draagt allereerst bij aan de kwaliteit van het bestaan van ouderen, omdat ouderen en zorgverleners samen kunnen beslissen over wat het meest passend is bij de mogelijkheden en wensen van ouderen. Daarover zijn in het HLO verschillende afspraken gemaakt, zoals over onder andere verlaging van de administratieve lasten, verbetering gegevensuitwisseling en de inzet van technologie (digitale zorg en AI). Zij moeten bijdragen aan het zo passend en efficiënt mogelijk verlenen van zorg om met een krimpende arbeidsmarkt de groeiende groep ouderen van zorg te voorzien.

HLO podcast Van Zorg Verzekerd

Om de ondertekening van het Hoofdlijnenakkoord Ouderenzorg (HLO) te markeren, is een speciale aflevering van de podcast Van Zorg Verzekerd opgenomen. In deze podcast bespreekt Petra Wormser (algemeen directeur ZN) met Suzanne Veen (ActiZ), Ger Deleij (Seniorencoalitie) en Ilse Pastoors (ZN) wat dit akkoord concreet betekent voor ouderen, zorgorganisaties en zorgverzekeraars. De podcast is te luisteren op Spotify en op Apple Podcast.

Uitgelichte artikelen

Bekijk alle berichten

ZN viert 30-jarig bestaan tijdens lustrumcongres

Waar kijk je op terug als ‘dertiger’? Wat is je blik vooruit op de toekomst en hoe verbind je je met de mensen om je heen? Zorgverzekeraars Nederland bekeek het woensdag 26 november allemaal tijdens het ZN 30 jaar lustrumcongres.

Passende zorg

Wet kwaliteitsregistraties zorg aangenomen: belangrijke stap voor uitkomstgerichte en passende zorg

Zorgverzekeraars zijn blij dat de Wet kwaliteitsregistraties zorg door de Eerste Kamer is aangenomen. Deze wet vormt een stevige en langverwachte basis om kwaliteitsregistraties in de medisch-specialistische zorg beter te organiseren en te borgen. Voor zorgverzekeraars is dit een cruciale stap in de verdere ontwikkeling van uitkomstgerichte zorg en het realiseren van passende zorg voor elke patiënt.

Digitalisering

Werkbezoek van ZN aan Altide: zorg op afstand, altijd dichtbij

ZN ging op werkbezoek bij Altide om te zien wat de mogelijkheden zijn van digitale zorg. Altide is een medisch servicecentrum dat 24 uur per dag, 7 dagen per week zorg op afstand levert aan ruim 200 zorgorganisaties in Nederland.

Bekijk alle berichten