Zorgverzekeraars passen machtigingsbeleid voor tertiaire borstreconstructie na borstkanker aan

Zorgverzekeraars hebben besloten om vanaf 2024 het machtigingsbeleid voor een volledige tertiaire borstreconstructie na borstkanker gefaseerd aan te passen. Dit geldt voor de aanvragen binnen de gecontracteerde zorg, die voldoen aan de polisvoorwaarden van de zorgverzekeraar.

Gesprek tussen arts en patient

Het betekent ook dat met onmiddellijke ingang geen foto’s meer gedeeld hoeven te worden met de verzekeraar om deze aanvragen goed te keuren. In het medisch dossier van de plastisch chirurg zullen indien noodzakelijk foto’s nodig zijn. Vanwege administratieve redenen moet de aanvraag (zonder foto’s) in 2024 nog wel worden ingediend, maar deze wordt standaard goedgekeurd. Vanaf 2025 wordt het machtigingsbeleid voor een volledige tertiaire borstreconstructie na borstkanker afgeschaft.

Petra van Holst, directeur Zorgverzekeraars Nederland: “Wij betreuren het dat de aanvragen voor een tertiaire borstreconstructie bij sommige vrouwen tot ongewenste situaties heeft geleid en daarmee het vertrouwen heeft geschaad. Ik ben blij dat dit is opgelost. Als vrouwen vragen hebben over hun specifieke situatie, dan verzoeken wij deze vrouwen contact op te nemen met hun zorgverzekeraar.”

Aanpassingen machtingsbeleid vanaf 2022
In 2022 zijn er afspraken gemaakt tussen betrokken partijen (NVPC, ZN, NZa, Vereniging Borstkanker en VWS) om het proces rondom machtigingen voor borstreconstructies te verbeteren. In juli 2022 is de Tweede Kamer hierover geïnformeerd. Er is toen besloten dat voor een primaire en secundaire borstreconstructie tijdens of direct na een borstamputatie in verband met kanker geen machtiging meer noodzakelijk is. Voor een vergoeding van een borstreconstructie die later opnieuw moet plaatsvinden (tertiaire borstreconstructie) vond nog wel een beoordeling plaats door de zorgverzekeraar. Daarvoor moest de plastisch chirurg een machtiging aanvragen.

Uitgelichte artikelen

Bekijk alle berichten
Iemand werkt op een tablet
Digitalisering

ZN ondersteunt doorontwikkeling van Helpdesk Digitale Zorg

Digitale en hybride zorg wordt steeds meer gemeengoed. Het is daarom belangrijk dat iedereen in Nederland deze zorg ook kan gebruiken. Mensen met niet-medische vragen over digitale en hybride zorg hebben een plek nodig waar zij met deze vragen terechtkunnen. Helpdesk Digitale Zorg (HDZ) is zo’n plek. Zorgverzekeraars Nederland ondersteunt HDZ met een eenmalige bijdrage voor de doorontwikkeling van haar diensten. Zo krijgen verzekerden betere toegang tot digitale zorg.

Ondertekening AZWA 8 september 2025

ZN ondertekent het Aanvullend Zorg- en Welzijnsakkoord

Het Aanvullend Zorg- en Welzijnsakkoord (AZWA) is maandag 8 september bij Gezondheidscentrum de Rubenshoek in Den Haag door Zorgverzekeraars Nederland (ZN) samen met andere zorg- en welzijnsorganisaties en het ministerie van VWS ondertekend. Met het akkoord wordt een belangrijke stap richting de toekomst gezet. Zorgverzekeraars zullen zich vanuit hun rol de komende periode vol inzetten om bij te dragen aan de acties uit het AZWA. Het is belangrijk dat er op korte termijn inzicht komt in de wachtlijsten en dat er doorbraakmiddelen beschikbaar komen.

ouderenzorg: oudere man met een verpleegkundige
Langdurige zorg

Eerste analyse kwaliteitsbeelden: breder kijken naar kwaliteit in de langdurige zorg

De Universiteit van Maastricht heeft een eerste analyse gepubliceerd van de kwaliteitsbeelden die 20 organisaties hebben gemaakt op basis van het Generiek Kompas ‘Samen werken aan kwaliteit van bestaan’. De gezamenlijke Kompaspartijen waarderen dit onderzoek: het is mooi en waardevol dat ook de wetenschap kritisch meedenkt over hoe we kwaliteit in de langdurige zorg vormgeven. De analyse bevestigt dat veel organisaties actief aan de slag zijn met het Kompas. Tegelijkertijd laat het rapport zien dat kwaliteitsbeelden nog in ontwikkeling zijn – en dat is logisch én precies de bedoeling.

Bekijk alle berichten