Inkoopbeleid onafhankelijke cliëntondersteuning 2024 en 2025 is gereed
Steeds meer mensen met een indicatie voor de Wet langdurige zorg (Wlz) doen een beroep op cliëntondersteuning. Voor de inkoop van onafhankelijke cliëntondersteuning (OCO) hebben de zorgkantoren een landelijke inkoopbeleid voor 2024 en 2025 opgesteld. Dit inkoopbeleid beschrijft de doelen en uitgangspunten van onafhankelijke cliëntondersteuning.
Cliëntondersteuning is erop gericht om de positie van de cliënt te versterken. Met de juiste ondersteuning kan de cliënt weloverwogen keuzes maken en sluit de zorg beter aan op de wensen en mogelijkheden van de cliënt. Cliëntondersteuning is beschikbaar via het zorgkantoor of bij een organisatie voor onafhankelijke cliëntondersteuning (OCO). Voor deze onafhankelijke cliëntondersteuning sluiten zorgkantoren overeenkomsten af met aanbieders van deze ondersteuning op basis van het vastgestelde landelijke inkoopbeleid.
Uitgangspunten
In het inkoopbeleid staan de doelen en uitgangspunten van onafhankelijke cliëntondersteuning. Ook zijn hierin de voorwaarden en procedure beschreven waaraan een aanbieder van onafhankelijke cliëntondersteuning moet voldoen om zich in te kunnen schrijven bij het zorgkantoor. Dit landelijke inkoopbeleid is opgesteld door alle zorgkantoren. Zij maken via hun eigen websites de inschrijfprocedure voor 2024 en 2025 bekend.
Visie op cliëntondersteuning 2023 en verder
Diverse landelijke ontwikkelingen raken de onafhankelijke cliëntondersteuning. We zien een toename aan vragen en complexiteit van de vraagstukken die op ons afkomen. Daarnaast is er een aantal landelijke initiatieven zoals het programma Wonen, Ondersteuning en Zorg voor Ouderen (WOZO), de toekomstagenda gehandicaptenzorg en de landelijke voorziening voor gespecialiseerde cliëntondersteuning (GCO). Deze initiatieven vragen een verdere ontwikkeling van cliëntondersteuning. Om hierop goed te zijn voorbereid is begin 2023 de visie op (onafhankelijke) cliëntondersteuning aangescherpt. Deze visie op cliëntondersteuning 2023 en verder vormt de basis van het inkoopbeleid.
Passende advisering en ondersteuning
Met de visie en het landelijk inkoopbeleid stimuleren zorgkantoren dat de Wlz-cliënten goed geïnformeerd zijn, zodat zij weloverwogen keuzes kunnen maken voor passende Wlz zorg. Verder zorgt het beleid ervoor dat de (onafhankelijke) cliëntondersteuning beschikbaar is voor alle Wlz-cliënten die daarvan gebruik willen maken en dat hierin keuzevrijheid is. Wlz-cliënten kunnen vertrouwen op goede kwaliteit van de ondersteuning. Om dit te realiseren is in het inkoopbeleid aandacht besteed aan doelmatigheid. Zo krijgen zoveel mogelijk cliënten ondersteuning binnen de beschikbare middelen.
In het beleid is aandacht voor het vergroten van eigen regie en zelfredzaamheid, het inzetten van het eigen netwerk en de beweging naar langer thuis wonen, digitalisering en innovatie. Dit alles om de cliënt zo goed mogelijk te adviseren en ondersteunen.
Het inkoopbeleid en bijbehorende documenten staan op de pagina cliëntondersteuning.
Uitgelichte artikelen

Verzekeraars in hoger beroep over inkoopprocedure CDK4/6 remmers grotendeels in gelijk gesteld
Op 24 juni 2025 heeft het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden uitspraak gedaan in de zaak over de inkoopprocedure bij CDK 4/6 remmers (het betreft palbociclib, ribociclib en abemaciclib). CDK 4/6 remmers zijn zeer dure medicijnen voor de behandeling van uitgezaaide borstkanker. Zorgverzekeraars zijn door het hof, op één punt na, volledig in het gelijk gesteld.

Geen CSRD data-uitvraag aan zorgaanbieders in 2026
Zorgverzekeraars en zorgkantoren zijn wettelijk verplicht jaarlijkse over ecologische en sociale duurzaamheid te rapporteren, de zogenaamde Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Om de administratieve lasten voor zorgaanbieders niet onnodig te laten toenemen, vragen zorgverzekeraars en zorgkantoren in 2026 geen gegevens bij individuele zorgaanbieders ten aanzien van de duurzaamheidsrapportages over 2025 en 2026. In plaats daarvan maken zij zoveel mogelijk gebruik van bestaande en openbare gegevens.

Wout Adema Regiodirecteur Leger des Heils Goodwillcentra regio Amsterdam
Deze week heeft onze directeur zorg Wout Adema laten weten een nieuwe stap in zijn carrière te gaan maken. Per 1 oktober 2025 wordt Wout Regiodirecteur van het Leger des Heils Goodwillcentra in de regio Amsterdam.