Reactie ZN op NOS berichtgeving foto’s bij borstreconstructie

Wij vinden het pijnlijk voor vrouwen, dat zij na een ernstige ziekte met ongewenste situaties zijn geconfronteerd. Medische foto’s worden door de arts gemaakt en verstuurd via Vecozo. Het beoordelen van medische foto’s wordt op een zorgvuldige en deskundige wijze gedaan door medewerkers die de juiste competenties hiervoor bezitten.

Zorgverzekeraars hebben duidelijke regels rondom medische beoordelingen. Die vinden plaats door een medisch adviseur of, onder diens functionele verantwoordelijkheid, door een medewerker die deel uitmaakt van de zogenoemde functionele eenheid. Die medewerker heeft een van de medisch adviseur afgeleide geheimhouding. De medisch adviseur geeft vakinhoudelijke aanwijzingen (bijvoorbeeld in werkinstructies) op het gebied van beoordelen, interpreteren en opvragen van gegevens over gezondheid aan de medewerkers binnen de functionele eenheid. Deze medewerkers onderscheiden zich van andere medewerkers die bij verwerking van gegevens over gezondheid betrokken zijn, doordat zij zich bezighouden met (direct ondersteunende werkzaamheden bij) de beoordeling en interpretatie van deze gegevens. De medisch adviseur heeft en houdt de medisch verantwoordelijkheid. Net als de machtiging, wordt de medische foto zeven jaar bewaard. De foto vormt onderdeel van het dossier ter onderbouwing van een betaling. Alleen als iets niet wordt goedgekeurd is het bewaren van zeven jaar dus niet aan de orde.

Als er toch ongewenste situaties zijn voorgekomen, zoals in het artikel geschetst, dan verzoeken wij die vrouwen contact op te nemen met hun zorgverzekeraar. Zodat zij kunnen kijken hoe eventuele problemen die spelen, kunnen worden opgelost. Aan de NOS is dit ook meerdere malen aangegeven. Zorgverzekeraars kunnen niets uitzoeken (en indien noodzakelijk verbeteren), als de verzekerde niet bekend is.

Op dit moment vinden gesprekken plaats over een aanpassing van het machtigingsbeleid van tertiaire borstreconstructies na borstkanker. Wij verwachten daar deze maand meer informatie over te kunnen geven.

 

 

 

 

Uitgelichte artikelen

Bekijk alle berichten

Zorgverzekeraars: samen zoeken naar oplossingen seh’s en ziekenhuiszorg

Door het tekort aan arbeidskrachten, de toenemende zorgvraag door vergrijzing en de hoge(re) kwaliteitseisen komen in diverse regio’s de medisch specialistische zorg en spoedeisende hulp (seh’s) van ziekenhuizen in de regio onder ernstige druk te staan. In sommige regio’s, zoals Limburg en Friesland, zijn deze ontwikkelingen actueel. In alle regio’s zijn ziekenhuizen, zorgverleners, gemeenten en zorgverzekeraars in gesprek om de zorg anders te organiseren.

Arts meet bloeddruk bij een patient

Bestuursverslag 2023: samenwerken, verbinden en vertrouwen

In 2023 heeft Zorgverzekeraars Nederland een belangrijke bijdrage geleverd op onderwerpen voortkomend uit de afgesloten Zorgakkoorden, zoals huisartsenzorg, wijkverpleging, visie eerste lijn, digitalisering en transformatiemiddelen. Allemaal belangrijke bouwstenen om de zorg ander te organiseren vanuit onze maatschappelijke opgave: duurzame toegang tot zorg en een gezonder leven voor iedereen. Het Bestuursverslag 2023 laat zien welke resultaten er zijn gehaald en welke uitdagingen zijn opgepakt.

Duurzaamheid

Terugkijken webinar CSRD van 1 juli 2024

Enkele honderden zorgaanbieders en andere geïnteresseerden namen op 1 juli 2024 deel aan het webinar van ZN over de impact van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) op zorgaanbieders. De belangrijkste boodschap in het webinar was dat zorgverzekeraars en zorgkantoren voor hun wettelijk verplichte rapportages over ecologische en sociale duurzaamheid over het jaar 2024 geen aanvullende gegevens bij zorgaanbieders gaan uitvragen.

Bekijk alle berichten